Գրքեր

Առաքյալներ

Առաքյալների նախօրինակներ Հին Կտակարանում

Քրիստոսի առաքյալների հատկանշական համեմատություններ կան հինկտակարանյան իրողությունների հետ: Հրեական տասներկու նահապետները` Հակոբի որդիները, որոնցից սերվեց հրեա աստվածընտիր ազգը, նախօրինակներն էին Քրիստոսի տասներկու առաքյալների, որոնց քարոզչությամբ քրիստոնյա դարձան բազմաբյուր մարդիկ` որպես Աստծո ընտրյալ ժողովուրդ: Հրեաները դուրս եկան Եգիպտոսից և անցնելով Կարմիր ծովով` եկան անապատ, այնուհետև հասան Եղիմ, ուր կային ջրի տասներկու աղբյուր և յոթանասուն արմավենի (Ելք 15.27), և կարողացան այնտեղ հանգստանալ: Աղբյուրներն ու արմավենիները խորհրդանշում են Քրիստոսի տասներկու և յոթանասուներկու առաքյալներին, որոնց ավանդած քաղցրագույն վարդապետությունը զովացնում է մկրտության ջրի միջով անցած հավատացյալներին: Մովսեսի կողմից քանանացիների երկիրը ուղարկված տասներկու հետախույզները, ովքեր երկրի պտղաբերությունը իսրայելցիներին ցույց տալու համար խաղողի մի մեծ ողկույզ ձողերի վրա դրած տարան (Թվեր 13.2-16, 24, Բ Օր. 1.23-25), նախօրինակն էին տասներկու առաքյալների, ովքեր խաչի լծակներով մեզ բերեցին Քրիստոսի կենաց ողկույզը և հոգևոր կյանքի ապաշխարության բժշկական քաղցր վարդապետությունը: Երբ Հեսուն ժողովրդին անցկացրեց Հորդանան գետով, տասներկու քարեր կանգնեցնել տվեց` ի հիշատակ հրաշքով Հորդանանի միջով անցնելու: Այդ տասներկու քարերը խորհրդանիշն էին տասներկու առաքյալների, ովքեր աշխարհական գետերի փորձանքների միջով ցամաք ելան և հաստատեցին Սուրբ Եկեղեցին:

Առաքյալների խորհրդանիշներ Հայտնության գրքում

Քրիստոսի առաքյալների խորհրդանիշներ կան Հայտնության գրքում: Հովհաննես առաքյալի տեսիլքում երևում է մի կին` արեգակն իր վրա առած, լուսինն իր ոտքերի տակ և գլխի վրա տասներկու աստղերից պսակ (12.1): Ըստ մեկնության` կինը Սուրբ Եկեղեցին է, որը Քրիստոսի հարսն է, որ իմանալի արեգակի լույսով է զգեստավորված և վեր է բարձրացել լուսնի` ստվերական և փոփոխական օրենքի վրա: Իսկ տասներկու աստղերից բաղկացած պսակը տասներկու առաքյալների քարոզությունն է, որով զարդարված է Եկեղեցին: Հայտնության մեջ խոսվում է նաև Աստծո քաղաքի մասին, որի պարիսպներն ունեին տասներկու դռներ (21.10-12): Աստծո քաղաքը Սուրբ Եկեղեցին է, իսկ տասներկու դռները` առաքյալները, ովքեր Երկնքի ճանապարհներն ու դռները բացեցին մեզ համար: Քաղաքի պարիսպն ուներ տասներկու հիմքեր, որոնց վրա գրված էին Գառան` Քրիստոսի տասներկու առաքյալների անունները (21.14): Սա ցույց է տալիս, որ Եկեղեցին հիմնված է տասներկու առաքյալների վրա: Հիմք կոչվում է նախ Քրիստոս ըստ առաքյալի. «Ոչ ոք չի կարող դնել ուրիշ հիմք, քան դրված այն հիմքը, որ Հիսուս Քրիստոսն է» (Ա Կորնթ. 3.11), նաև առաքյալներն են հիմք` իբրև Քրիստոսի մերձավորներ, որոնց գործերն ու խոսքերը Եկեղեցու հիմքը կառուցեցին, ինչպես Քրիստոս ասաց Պետրոսին` դու ես վեմը (Մատթ. 16.18), այսինքն` այն դավանությունը, որով Պետրոսը Քրիստոսին Աստծո Որդի խոստովանեց, քրիստոնեական Սուրբ Եկեղեցու սկիզբը և հիմքն է: Հովհաննես առաքյալն իր տեսիլքում տեսնում է նաև կենաց ծառը, որ տասներկու անգամ պտուղ էր տալիս` ամեն ամիս իր պտուղը, և ծառի տերևը ազգերի բուժման համար էր (22.2): Կենաց ծառը մեր Տեր Հիսուս Քրիստոսն է, որ կյանք է տալիս բոլորին, ովքեր մոտենում են Նրան: Ծառի տասներկու պտուղները առաքյալներն են, որ Կենաց ծառից` Քրիստոսից պտղաբերեցին: Իսկ ազգերի բուժման համար ծառի տերևը Քրիստոսի և առաքյալների վարդապետությունն է, որով բոլոր ազգերը զովացան մեղքերի տապից և հոգու վերքերից բժշկվելով` առողջացան:

Հովհաննես առաքյալ

Շատ հետաքրքիր տեղեկություններ կան Հովհաննես Ավետարանչի վերաբերյալ: Գիտենք, որ նա Քրիստոսի ամենասիրելի աշակերտն է եղել (Հովհ. 13.23, 19.26, 21.20): Հովհաննեսը Քրիստոսի հետ նաև բարեկամական կապ է ունեցել: Մարիամ Աստվածածնի պապը Մատթան քահանան էր, որն ունեցավ երեք դուստր` Աննա, Սովվե և Մարիամ: Աննայի զավակը Մարիամ Աստվածամայր էր, Սովվեինը` Հովհաննես Մկրտչի մայր Եղիսաբեթը, իսկ Մարիամինը` Զեբեդյանների մայր Սաղոմեն: Այսինքն` Մարիամը, Սաղոմեն ու Եղիսաբեթը մորաքրոջ դուստրեր էին: Հետևաբար, այս առաքյալները բարեկամական կապեր են ունեցել Քրիստոսի հետ, և դա համապատասխանում է այն փաստին, որ հենց այս առաքյալները խնդրեցին Քրիստոսին հանդերձյալ կյանքում նստել Նրա աջ և ձախ կողմերում (Մատթ. 20.21, Մարկ. 10.37), իսկ Քրիստոս խաչված ժամանակ Մարիամին հանձնեց Հովհաննես առաքյալին (Հովհ. 19.26-27): Քրիստոսի հետ բարեկամական կապը նշանակում է, որ Հակոբոս և Հովհաննես առաքյալները բարեկամական կապ են ունեցել նաև Հովհանես Մկրտչի հետ: Եվ իրոք, այդ երեք ընտանիքները բարեպաշտ ընտանիքներ են եղել, հավատարիմ հրեական ավանդույթներին ու տրամադրություններին: Դա է վկայում նաև այն փաստը, որ այս ընտանիքի անդամները կրել են տիպիկ հրեական անուններ:

Ավետարաններում Հակոբոս առաքյալը միշտ նշվում է Հովհաննեսից առաջ: Սրանից կարելի է եզրակացնել, որ Հովհաննեսը Հակոբոսից երիտասարդ է եղել, և նույնիսկ ավանդությունը նրան համարում է բոլոր աշակերտներից ամենակրտսերը: Հակոբոսը նահատակվել է Հերովդես թագավորի կողմից (Գործք 12.1-2): Իսկ Հովհաննես առաքյալը մեծ հեղինակություն է ունեցել, և երկար տարիներ ղեկավարել է Ասիայի եկեղեցիները: Նա Քրիստոսի հանդեպ իր սերն ապացուցել է նաև հանուն Քրիստոսի կրած իր չարչաչանքներով, երբ բանտարկվել և տանջանքների է մատնվել Ներոն և Դոմիտիանոս կայսրերի հալածանքների ժամանակ:

Շատերս այսօր, որևէ դժվարության կամ դժբախտության մեջ ընկնելով, սկսում ենք դժգոհել Աստծուց, շատերն էլ անգամ հայհոյում են, իսկ մարդիկ էլ կան, որոնք նույնիսկ ընկնում են հիասթափության կամ անհավատության մեջ: Մինչդեռ

Հովհաննեսի չարչարանքները և մյուս առաքյալների նահատակությունը հանուն Քրիստոսի մեզ սովորեցնում են, որ կյանքում սերը որևէ մեկի, հատկապես Աստծո նկատմամբ ընդհանրապես պայմանավորված չէ ինչ-որ շահով կամ օգուտով: Գիտենք, որ Քրիստոս որոշ տեղեր գնում էր միայն երեք աշակերտների Պետրոսի, Հակոբոսի և Հովհաննեսի հետ, ինչպես օրինակ պայծառակերպության ժամանակ (Մատթ. 17.1; Մարկ. 5.37, 9.1, 14.33; Ղուկ. 9.28): Հակոբոսը և Հովհաննեսը առաքյալների մեջ առանձնանում էին նրանով, որ նրանք երկուսն էլ ամուսնացած չէին և ունեին կուսության մեծագույն առաքինությունը: Քրիստոսի հարությունից հետո Պետրոս առաքյալը, Քրիստոսից իմանալով իր նահատակության մասին, ցույց տալով Հովհաննես առաքյալին` ասաց. «Տեր, իսկ սա ի՞նչ կլինի»: Քրիստոս ասաց. «Եթե Ես կամենում եմ, որ դա ապրի մինչև որ Ես գամ, այդ քեզ ի՞նչ հոգ, դու արի Իմ ետևից» (Հովհ.21.22): Եվ ավետարանիչն ասում է, որ առաքյալները կարծեցին, թե նա չպիտի մեռնի, բայց Քրիստոս չասաց, թե չպիտի մեռնի, այլ կամենում եմ, որ դա ապրի, մինչև որ Ես գամ (Հովհ. 21.23): Եվ Հովհաննես առաքյալի վարքից հայտնի է, որ նրա կյանքի վախճանին Քրիստոս երևաց և կանչեց նրան երկնային փառքի: Եկեղեցական ավանդությունն ասում է, որ մահից հետո Հավհաննես առաքյալը նաև մարմնով վերափոխվեց երկինք Սուրբ Աստվածածնի նման:

Ավետարանիչներ

Եկեղեցական նկարչության մեջ ավետարանիչների խորհրդանիշը համարվում են Եզեկիել մարգարեի տեսիլքում նկարագրված քառակերպ կենդանիները (1.5-10): Մատթեոսի խորհրդանիշն է մարդը, որովհետև նա Ավետարանի սկզբում հիշատակում է Քրիստոսի ազգաբանությունը և ըստ դրա ցույց տալիս Նրա սերելը Աբրահամ նահապետի սերնդից: Մարկոսինը համարվում է առյուծը, որովհետև իր Ավետարանի սկզբում նա առյուծի համարձակությամբ հայտարարում է Հիսուս Քրստոսի աստվածությունը, Ղուկասինը` եզը, որովհետև իր Ավետարանը սկսում է Զաքարիայի քահանայագործության պատմությամբ (հրեական քահանաները կենդանիների զոհաբերություններ էին անում տաճարում), իսկ Հովհաննեսինը` արծիվը, քանի որ նա իր Ավետարանի սկզբում արծվի պես բարձրանում է երկնային բարձունքները և ընթերցողին ներկայացնում Քրիստոսի աստվածությունը:

 

Տեր Ադամ քհն. Մակարյան

«Քրիստոնեության իսկությունը» գրքից

20.07.19
ԲաԺանորդագրվել
Ընթերցել նաև
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․