Գրքեր

Համբերություն հանուն Քրիստոսի հավատքի

«Իսկ համբերությունը թող դրսևորվի լիությամբ, որպեսզի անթերի և կատարյալ լինեք , ոչ մի բանով պակաս չլինեք» (Հակ. 1:4)։

Այսօր պետք է խոսեմ մի երևույթի մասին, որը շատ կարևոր է յուրաքանչյուր քրիստոնյայի կյանքում, ինչի բացակայության պատճառով մենք չենք կարողանում ամրանալ մեր հավատքի մեջ: Դա համբերությունն է:

            Ինչպե՞ս ձեռք բերել համբերություն: Մարզե՞լ այն մեր մեջ, թե՞ Աստծուց խնդրել:

Բոլորս էլ մեր կյանքում ունեցել ենք դեպքեր, երբ հուսահատ կամ սուգի մեջ եղող մեր հարազատին կամ ընկերոջը ասել ենք. «Քեզ համբերություն եմ ցանկանում», ինչ եք կարծում դրանից այն աճե՞լ է նրա մեջ, թե՞ ոչ:

           Երբեմն լսում ենք. «Այլևս համբերություն չունեմ»: Աստուծով ապրող մարդիկ սովորաբար դրան պատասխանում են. «Համբերությունն Աստծուց խնդրիր և Տերը կտա»: Իսկ հուսահատվածը` հոգոց հանելով պատասխանում է. «Խնդրել եմ, բայց էլ ուժ չունեմ համբերելու»: Ինչու՞ է այդպես: Միգուցե սխա՞լ ենք խնդրում: Ո՞րտեղից է առաջանում համբերությունը: Իսկ մենք այնպե՞ս ենք համբերում, ինչպես խորհուրդ ենք տալիս ուրիշներին: Խնդրում ենք և ստանու՞մ ենք: Եվ մեր դժվար պահին, երբ մեկը մեզ է համբերություն ցանկանում, արդյո՞ք այն ավելանում է մեր մեջ:

Նախ ընդունենք, որ համբերությունը շատ մեծ նշանակություն ունի մարդու հոգևոր կյանքում և հենց դրանով է բացատրվում այն փաստը որ այն պահանջվում է միշտ և ամեն պարագայում: Հովհան Ոսկեբերանն ասում է.« Համբերությունը բոլոր բարիքների արմատն է »: Իսկ սուրբ Եփրեմ Ասորին զգուշացնում է.  «Ով համբերություն չունի, նա զրկված է ամենայն հույսից, ուստի աղաչում եմ համբերություն ձեռք բերեք, որպեսզի փրկվե»:

Համբերությունը` ունակությունն է արձագանքելու մեզ հետ կատարվող չարիքին` առանց ոգու ուժը կորցնելու: Պարզվում է համբերել կարելի է տարբեր կերպ` բողոքելով, նեղսրտելով, հանուն շահի, վախից կամ խորամանկությունից դրդված: Այդպիսի համբերությունը մարդկային բնության ծնունդ է, դրան միախառնվում են նաև կրքերն ու բնականաբար այդպիսի համբերությունը փրկչական լինել չի կարող: Բայց սրբերի վարքից կարդում ենք, որ համբերությունը կարող է լինել բարեբերության կերպով, որը Սուրբ Հոգու շնորհներից է և որի շնորհիվ նահատակները համբերում էին բոլոր չարչարանքներին` հանուն Քրիստոսի հավատքի, փառք էին տալիս Աստծուն և մահն ուրախությամբ էին ընդունում: Մենք էլ համբերությամբ տանելով տարատեսակ դժբախտություններն ու վշտերը` ցույց ենք տալիս, որ հավատում, վստահում և հույս ենք դնում առ Աստված:

Եկեք ուսումնասիրենք, թե այդ ի՞նչ յուրահատուկ վիճակ է և ինչպե՞ս հասնել դրան: Այպիսի շնորհով հնարավոր կլիներ դյուրությամբ հաղթահարել տարատեսակ վշտեր ու հիվանդություններ: Եթե մենք ինքներս վստահ իմանայինք, թե ինչպես է ձեռք բերվում Աստվածային բարեբեր համբերությունը և արդեն օգտվեինք նրանից, ապա չէինք ասի. «Համբերություն եմ քեզ ցանկանում»: Այլ հստակ հուսահատ մարդուն կբացատրեինք, թե ինչպես այն ձեռք բերել: Գործնականում մենք միայն խուրհուրդներ տալու վարպետներ ենք: Իսկ եկեղեցու Սուրբ Հայրերն իրենց ավանդություններում հստակ սովորեցնում են մեզ, թե ինչպես հասնել այդ համբերությանը:

Ամեն ինչ շատ պարզ է: Համբերություն ձեռք բերելու համար անհրաժեշտ է ինքնաքննադատություն: Երբ սովորենք ինքնաքննադատության` ձեռք կբերենք համբերություն և Աստված կօգնի մեզ դրանում: Սրբերից մեկն ասել է. «Հոգու բնակարանը համբերությունն է, որովհետև այն ապրում է այնտեղ: Հոգու սնունդը` խոնարհությունն է, որովհետև այն նրանով է սնվում»: Սնվելով խոնարհության սուրբ սնունդով` կարող ենք հայտնվել համբերության սուրբ բնակարանում: Իսկ երբ այդ սնունդը բավարար չի լինում, ապա հոգին դուրս է գալիս համբերության բնակարանից և շփոթմունքը` ձնաբքի նման առևանգում է նրան, պտտում է, տանում հեռու: Ալիքների նման նրա մեջ բարձրանում են տարբեր մտքեր ու զգացողություններ և խեղդում են նրան մեղավոր մտածումների, խոսքերի ու գործերի հորձանուտում: Հոգին թուլանում է, մռայլվում ու վհատվում: Հաճախ մոտենում է կործանարար հուսալքման անդունդին:

Կամենու՞մ ես արդյոք մնալ համբերության տանը, ուրեմն պաշար հավաքիր այդտեղ գտնվելու համար: Հավաքիր և բազմապատկիր քո մեջ խոնարհ մտքերն ու զգացողությունները: Որովհետև խոնարհությունը, որը նախապատրաստում է քեզ համբերելու համար` վշտերի գալուց առաջ, նպաստում է խոնարհությամբ համբերելու վշտերին` դրանց կատարվելու պահին և հենց դա էլ սուրբ հայրերի կողմից անվանվում է ինքնաքննադատություն: Ինքնաքննադատությունը` սեփական անձի մեղադրումն է մեղավորության մեջ` համամարդկային և իր անձնական: Միևնույն ժամանակ պետք է հիշել և թվարկել Աստծո օրենքների խախտումն իր կողմից, բացի անառակության մեջ անկումներից, որոնց մասին մանրամասն հիշողություններն արգելված են եկեղեցու հայրերի կողմից, քանի որ վերակենդանացնում են մարդու մեջ մեղավոր զգացողություններն: Ինքնաքննադատությունը վանական գործք է: Խելացի գործք, որ հակադրվում է մեր մեղավոր «ես»-ի հիվանդագին բնույթին, որով բոլոր մարդիկ և հատկապես ամենամեղավորները ջանում են ապացուցել իրենց արդարությունը` զանազան հնարքների միջոցով: Ինքնաքննադատությունը` միջոց է անկյալ ու մեղավոր բնույթի դեմ: Այդպիսի միջոց է նաև աղոթքը և այլ վանական արարումներ: Ինքնաքննադատությունը սկզբանական շրջանում` անգիտակից մեխանիզմի ձև է կրում, այսինքն արտահայտվում է լեզվով միայն` ոչ ի սրտե: Հետո աստիճանաբար սիրտն էլ է ներգրավվում ինքնաքննադատության խոսքերի մեջ: Վերջապես ինքնաքննադատանքը արտասանվում է ողջ հոգով` ողողված առատ արցունքներով: Մեր մերձավորների մեղքերն արդարացնում է մեր աչքին, փափկեցնում մեր սիրտն այլոց հանդեպ, մղում մեզ գորովանքով լեցուն աղոթքի ու ապաշխարության: Ոգեշնչում ու հզորացնում համբերության անհաղթահարելի ուժը: Եկեղեցու բոլոր աղոթքները լեցուն են ինքնաքննադատության խոնարհ մտքերով: Բայց վանականներն ամեն օր հավելյալ ժամանակ են տրամադրում ինքնաքննադատմանը: Նրանք փորձում են դրա միջոցով իրենց համոզել, որ իրենք մեղավորներ են: Մեղավոր «ես»-ը չի ցանկանում հավատալ դրան և ընդունել դա: Երբ ինքնաքննադատությունը հասնում է իր լիարժեքության գագաթին` սրտից վերջնականորեն արմատախիլ է անում չարությունը` վերացնելով խորամանկությունն ու կեղծավորությունը: Կեղծավորությունն ատելը կայանում է նրանում, երբ մարդ արդարացնում է իր մերձավորին, իսկ իրեն մեղադրում է յուրաքանչյուր պարագայում: Այս եզրահանգումը հիմնված է մեր Փրկչի խոսքերի վրա, քանի որ Նա կեղծավոր անվանեց բոլոր նրանց, ովքեր մեղադրում են իրենց մերձավորներին (Մատթ. 7:5): Ինքնաքննադատության ժամանակ մարդը բոլորին որպես սրբեր և հրեշտակներ է տեսնում, իսկ ինքն իրեն` մեղավորներից ամենամեղավորը:

Մի վանական, իր մասին հետևյալ հիշատակությունն է գրել. «Դու քո կյանքն ապրեցիր խելացնորության մեջ, ո՜վ խայտառակված և ամենայն չարիքի արժանի մարդ: Մի հարցրու ոչ այս աշխարհի մասին, ոչ էլ նրա վիճակի: Ոչ այլ վանականների մասին և ոչ էլ` նրանց գործունեության: Մի տրվիր այդպիսի հոգածությունների: Դու հեռացար այդ աշխարհից և մեռած ձևացար` հանուն Քրիստոսի, արդ էլ մի ապրիր այդ աշխարհի համար, ոչ էլ այն ամենի` ինչ աշխարհին է պատկանում: Պատրաստ եղիր տանելու յուրաքանչյուր անարգանք` բոլորի կողմից: Այդ ամենն ուրախությամբ ընդունիր, կարծես թե արժանի ես դրան: Աստծուն երախատագիտություն հայտնելով` համբերիր բոլոր հիվանդություններին, վշտերին ու հալածանքներին` դևերի կողմից, որոնց կամքը դու ժամանակին կատարում էիր: Արիաբար համբերիր բոլոր նեղություններին ու կարիքներին: Հույսդ Աստծո վրա դնելով` կրիր մարմնի զրկանքները: Այդ ամենը երախտագիտությամբ ընդունիր` հույս ունենալով Աստծո վրա, սակայն չսպասելով ոչ ազատագրման և ոչ էլ մխիթարության: «Հոգսդ դի՛ր Տիրոջ վրա, ու նա քեզ կկերակրի և չի թողնի, որ արդարը հավիտյան սասանվի» (Սաղմ. 54:23): Եվ բոլոր փորձությունների համար ինքդ քեզ մեղադրիր, որպես դրանց պատճառի: Ոչնչով մի՛ գայթակղվիր: Եվ քեզ վիրավորողներից ոչ ոքի մի՛ հանդիմանիր, որովհետև դու կերար արգելված պտուղն ու բազմապիսի կրքեր ձեռք բերեցիր: Ուրախությամբ ընդունիր այդ վշտերը, թող նրանք ցնցեն քեզ, որպեսզի դու քաղցրանաս դրանց հետևանքներով: Վա՜յ քեզ և քո չարահոտ փառքին: Բազում մեղքերով լեցուն քո հոգուն դու անուշադրության մատնեցիր, թողեցիր չդատապարտված, իսկ մյուսներին դատապարտեցիր` մտքով և խոսքով: Այդ սնունդը, որով մինչև հիմա սնվում ես` խոզերին տուր: Դու ի՞նչ գործ ունես այլ մարդկանց հետ: Եթե դու ուշքդ դարձնես այդ ամենին և հիշես այդ ամենը, ապա միգուցե փրկվես Աստծո օգնությամբ: Ապա թե ոչ, կանցնես խավարի կողմը, կմտնես դևերի կացարանը, որոնց կամքը անամոթաբար կատարել ես: Ահա, ես վկայեցի քեզ այս ամենը: Եթե Աստված իրավմամբ քո դեմ հանի այն մարդկանց, փոխհատուցի քեզ վրդովմունքի ու կշտամբության համար, որոնք դու մտածեցիր ու արտասանեցիր նրանց դեմ, ապա ողջ աշխարհը պիտի ելնի քո դեմ: Այսպիսով դադարիր գործել այնպես, ինչպես մինչ այժմ ես արել և համբերությամբ կրիր այն փոխհատուցումները, որ Աստված թույլատրել է քո դեմ>>:

Այս ամենն ամեն օր հիշեցնում էր ինքն իրեն այդ վանականը, որպեսզի գտնվեր համբերության վիճակի մեջ և փառաբաներ Աստծուն այն ժամանակ, երբ վշտերը կայցելեին իրեն: Արդ մենք էլ, երախտագիտությամբ առ բարեգութ Աստված, ընդունեք այն ամենը, ինչ Տերը կթույլատրի կատարվել մեզ հետ: Արիությամբ և համբերությամբ տանենք բոլոր դժվարությունները` հիշելով, որ բարեգութ Աստված թույլ չի տալիս, որ Իրեն հուսացող ու համբերությամբ զինված հոգիները ավելի շատ փորձվեն, քան ի վիճակի են տանել: Այդ մասին է գրում սուրբ Պողոս առաքյալը` Կորնթացիներին ուղղված իր առաջին նամակում. «Ձեր վրա ոչ մի փորձություն չի եկել, բացի մարդկանցից եկածից։ Բայց հավատարիմ է Աստված, որ ձեզ ավելի փորձության մեջ չի գցելու, քան կարող եք տանել. այլ՝ փորձության հետ փրկության ելք էլ է ցույց տալու, որպեսզի կարողանաք համբերել» (Ա Կորնթ. 10:13)։ Կենդանի հույսն ու հավատն առ Աստված և վստահությունը, որ Նա կպաշտպանի մեզ ու կվերականգնի արդարությունը` ստեղծում են մարդու ներքին խաղաղությունը: Համբերությունը` հզոր վահանի նման պաշտպանում է մեր հոգեկան խաղաղությունը տարբեր չար ու մեղավոր իրավիճակներից և աստիճան է հանդիսանում դեպի Աստծո Արքայություն:

Ինքնաքնադատությունն ունի այն յուրահատուկ ու օգտակար հատկությունը, որ հիշողության մեջ արթնացնում է նաև այնպիսի մեղքեր, որոնք կատարելապես մոռացվել էին կամ էլ անուշադրության էին մատնվել: Ինքնաքննադատության մեջ վարժվելը սովորեցնում է քննադատել ինքդ քեզ: Երբ այս փորձառությունն ունեցող անձին մի որևէ դժբախտություն պատահի, նույն պահին նրա մեջ կդրսևորվի փորձառության ներգործությունը և դժբախտությունը կընդունվի, որպես արժանի փոխհատուցում: «Եթե մենք մանրամասն հետազոտենք, ապա կտեսնենք որ յուրաքանչյուր շփոթմունքի գլխավոր պատճառն այն է, որ մենք չենք քննադատում ինքներս մեզ»,- ասում է աբբա Դորոթեոսը: Այստեղից էլ գալիս են տարատեսակ դառնությունները: Այդ պատճառով էլ մենք երբեք հանգստություն չենք գտնում: Եվ այսպես զարմանալի չէ, որ բոլոր սրբերից լսում ենք. «Չկա այլ ճանապարհ, քան այս մեկը»: Երբևէ չենք տեսել, որ սրբերից որևէ մեկն այլ ճանապարհով խաղաղություն գտնի: Մենք էլ ենք ուզում ճշմարիտ ուղղով ընթանալ ու հասնել դրան, սակայն չենք ցանկանում քննադատել ինքներս մեզ: Ճշմարիտ եմ ասում ձեզ, եթե մեկը բազում բարեգործություններ անի, սակայն այդ ճանապարհով չընթանա, ապա երբեք չի դադարի վիրավորվել ու վիրավորել` դրանով իսկ հողին հավասարեցնելով իր բարի գործերը: Եվ ընդհակառակը` ինքն իրեն քննադատողը միշտ ուրախություն ու խաղաղություն ունի իր ներսում: «Ինքն իրեն քննադատողը ուր էլ որ գնա,- ասում է աբբա Պիմենը,- ինչ էլ, որ նրա հետ պատահի, լինի դա վիրավորանք, թե վիշտ, արդեն ինքն իրեն արժանի է համարում այդ ամենին ու երբեք չի դառնանում»: Կարո՞ղ է արդյոք այդ վիճակից ավելի հանգիստ ինչ-որ բան լինել: Բայց ինչ-որ մեկը կարող է ասել.«Եթե եղբայրներից մեկը վիրավորում է ինձ և ես ինձ քննելով` տեսնում եմ, որ ոչ մի առիթ չեմ տվել նրան, ապա ինչպե՞ս կարող եմ մեղադրել ինքս ինձ»: Ճշմարիտ եմ ասում ձեզ, եթե մեկը քննի ինքն իրեն Աստծո երկյուղով, ապա կտեսնի, որ թե՛ խոսքով, թե՛ գործով և թե՛ այլ կերպ բազում առիթներ է տվել դրա համար: Իսկ եթե կոնկրետ այդ դեպքի համար պատճառ չի գտնի, ապա նախկինում հաստատ վիրավորել է այդ եղբորը կամ մեկ ուրիշին նման մի հարցի շուրջ և պետք է տառապեր դրա կամ մեկ այլ մեղքի համար, որն էլ և հաճախ պատահում է: Այսպիսով, եթե քննենք ինքներս մեզ, մեր խիղճը` Աստծո երկյուղով լցված, ապա անպայման կտեսնենք, որ մեղավոր ենք:

Զարմանալի բան է, երբ մենք սկսենք քննադատել մեզ նախ ստիպողաբար, ապա արդեն մեքենայորեն, ապա կհասնենք ինքնաքննադատման այն աստիճանին, որի օգնությամբ կտանենք ոչ միայն հասարակ դժվարությունները, այլև` մեծագույն վշտերը: Գայթակղությունն այլևս այնպիսի ուժ չի ունենա նրա վրա, ով առաջադիմում է այդ գործի մեջ և առաջադիմության հետ համընթաց՝ դրանք ավելի են հեշտանում, չնայած որ ինքն իրենով բավականին դժվար պիտի լինեին: Առաջադիմության հետ մեկտեղ հոգին ամրանում է և ուժ է ստանում՝ դիմանալու իր հետ կատարվածներին: Սակայն հիշենք, որ համբերությունը չի նշանակում խոնարհությամբ համաձայնել ամեն չարիքին ու անարդարությանը: Համբերատար մարդը նա չէ, որ լողում է հոսանքի ուղղությամբ և փոփոխվում` աշխարհի պահանջների համաձայն: Դա այն մարդն է, ով պահպանում է իր ներքին ուժն ու անկախությունը` շրջապատող աշխարհի չարից, քանի որ նրա սրտում արդեն Աստծո Արքայության փայլն է շողում:

Աստծո նախախնամության հանդեպ անսասան հավատը` հաստատում է համբերության մեջ և օգնում է ինքնաքննադատության հարցում. «Չէ՞ որ երկու ճնճղուկ մեկ դահեկանի է վաճառվում, բայց նրանցից մեկն անգամ առանց ձեր Հոր գետին չի ընկնում. և ձեր գլխի մազերը բոլորն իսկ հաշվված են» (Մատթ. 10:29, 30)։ Աշխարհի Փրկիչն այս խոսքերով ցույց է տալիս այն անծայրածիր հոգատարությունը, որ ունի Աստված` առ իր ծառաները: Մեր հանդեպ Աստծո այս հոգածությամբ` մենք ազատված ենք տարատեսակ փոքրոգի հոգածություններից ինքներս մեր հանդեպ, որ ներշնչվում է անհավատությունից. «Խոնարհվեցե՛ք Աստծու հզոր ձեռքի տակ, որպեսզի ժամանակին նա ձեզ բարձրացնի։ Ձեր բոլոր հոգսերը նրա վրա գցեցե՛ք, որովհետվ նա է, որ հոգում է ձեր մասին» (Ա Պետ. 5:6, 7)։

Երբ մեզ հետ որևէ դժբախտություն է կատարվում, Աստված տեսնում է դա: Դա տեղի է ունենում ոչ միայն Նրա թույլատվությամբ, այլև՝ նրա սուրբ հոգածությամբ մեր մասին: Նա թույլ է տալիս մեզ տառապել մեր մեղքերի համար` ժամանակի մեջ, որպեսզի ազատի մեզ տառապանքներից` հավիտենության մեջ: Հաճախ այնպես է պատահում, որ մեր գաղտնի ու մեծ մեղքը անհայտ է մնում մարդկանցից, մնում է անպատիժ` ծածկված լինելով Աստծո ողորմածությամբ: Սակայն այդ ժամանակ էլ, կամ որոշ ժամանակ անց ստիպված ենք լինում, կարծես թե անտեղի, տառապել որևէ զրպարտության կամ վիրավորանքի հետևանքով: Մեր խիղճն ասում է մեզ, որ մենք տառապում ենք մեր գաղտնի մեղքերի համար: Այդ մեղքը ծածկած Աստծո ողորմածությունը մեզ հնարավորություն է տալիս անմեղ տառապյալների պսակը կրել` զրպարտությանը համբերելու և գաղտնի մեղքից` պատժի միջոցով մաքրվելու համար: Սա գիտակցելով` փառաբանենք Աստծո ամենասուրբ իմաստությունը և խոնարհվենք Նրա առջև. «Օրհնյալ ես, Տե՛ր, մեր հայրերի՛ Աստված, հավիտյանս գովյալ և փառավորյալ է քո անունը, որովհետև դու արդար ես այն ամենի մեջ, որ բերեցիր մեզ վրա, քո բոլոր գործերը ճշմարիտ են, քո ճանապարհները՝ ուղիղ, և քո բոլոր դատաստանները՝ արդար. դու ըստ ամենայնի արդար արեցիր այն, ինչ արեցիր մեր և մեր հայրերի սուրբ քաղաք Երուսաղեմի նկատմամբ, որովհետև ճշմարտությամբ և արդար կերպով արեցիր այս բոլորը մեր մեղքերի պատճառով, քանի որ քո դեմ ապստամբելով՝ մեղանչեցինք և անօրենություն գործեցինք. մենք առավել մեղանչեցինք նրանով, որ քո պատվիրանները չլսեցինք» (Դան. 4:26-29): Ճշմարիտ Աստծուն իրենց հավատարմության համար Սուրբ այրերը`նետված բոցավառ վառարանների մեջ և չայրվելով, այլ կարծես հովանալով զով դղյակում` իրենք իրենց մեղավոր էին ընդունում իրենց ժողովրդի հետ միասին, որն իսկապես հրաժարվել էր Աստծուց: Մերձավորների հանդեպ սիրուց մղված` նրանք իրենց վրա էին տարածում իրենց մերձավորների մեղքերը: Աստծո սրբեր և արդարներ լինելով` նրանք խոնարհաբար չէին ցանկանում զատվել մեղքին գերի իրենց եղբայրներից: Ինքնաքննադատության, խոնարհության և մարդկության հանդեպ սիրո այս վիճակն արդեն իսկ աղոթք է հանդիսանում առ Աստված` իրենց փրկության համար: Այդպես էլ մենք փառաբանենք Աստծո խորհուրդներն ու խոստովանենք մեր մեղքերը` պատահած բոլոր պատուհասների ժամանակ և Աստծուց ողորմություն խնդրենք: Սուրբ Գիրքը վկայում է, որ Աստծո պատվիրաններին հետևող Նրա ծառաներին հատուկ վշտեր են ուղարկվում` իրենց գործունեությանը օգնելու համար: Ինչպես մեր Փրկիչն է ասում. «Ամեն ճյուղ, որ իմ վրա է և պտուղ չի տալիս, նա կտրում է այն. և այն ամենը, որ պտուղ է տալիս, էտում է, որպեսզի առավել ևս պտղաբեր լինի» (Հովհ. 15:2)։ Այս մաքրող վշտերն անվանվում են Աստծո պատուհասներ: Դրա մասին Դավիթ թագավորը երգում է. «Տիրոջ երկյուղը սուրբ է և սուրբ է մնում հավիտյան։ Տիրոջ դատաստանները ճշմարիտ են և ինքնին՝ արդար» (Սաղմ. 18:10):

Օրինակը, թե Աստծո նախատեսածն ինչպես է օգնում Աստծո ծառաներին, որոնք կամենում են հաճոյանալ Աստծուն, ինչպես է բարձրացնում նրանց այն սուրբ գործունեության մեջ, որ իրենց ուժերով երբեք չէին հասնի, բերվում է Կոստանդնուպոլցի մեծատոհմիկ Քսենոֆոնի օրինակում: Հարուստ և ճանաչված Քսենոֆոնը շատ ազնիվ կյանք էր վարում այն ժամանակվա քրիստոնյաների շրջանում: Նա ցանկանում էր, որ իր երկու որդիները ժառանգեին թե՛ իր կարողությունները, թե՛ կայսեր պալատում իր դիրքը: Այն ժամանակ մի հարգարժան դպրոց էր գործում այժմյան Բեյրութի տարածքում: Քսենոֆոնն իր զավակներին ուղարկեց այնտեղ՝ սովորելու այս աշխարհի իմաստությունները: Կոստանդնուպոլսից դեպի Բեյրութ ճանապարհն անցնում էր ծովով: Մի անգամ, երբ որդիներն այցելել էին իրենց հորը` նրա հիվանդության ժամանակ, վերադառնում էին դպրոց: Հանկարծ մի սաստիկ փոթորիկ բարձրացավ Միջերկրական ծովում և խորտակեց նավը: Ալիքները երկու երիտասարդներին Պաղեստինի տարբեր ափեր նետեցին: Այդպիսի աղետալի դրության մեջ գտնվելով, մանկուց դաստիարակված բարեպաշտական ոգով, Քսենոֆոնի որդիները վրա հասած դժբախտության մեջ Աստծո կոչումը տեսան` ճգնավորական կյանքի համար: Եվ կարծես փոխադարձ համաձայնությամբ` ընդունվեցին Պաղեստինի մենաստանները: Բավական մեծ ժամանակ անց Քսենոֆոնն իմացավ, որ իր որդիներին տանող նավը կործանվել է և նրա վրա գտնվողները` անհետ կորել: Խորապես տրտմած հայրը աղոթքի զորությանը դիմեց: Ողջ գիշեր արթնության ու աղոթքի մեջ գտնվելուց հետո, Աստծուց նրան հայտնություն եղավ, որ իր որդիներին լուսավորում է Աստծո հատուկ ողորմածությունը: Դրանից հասկանալով, որ նրանք ճգնավորության ուղին են ընտրել և գիտենալով, որ Պաղեստինի այն ափերին որտեղ նավը խորտակվել էր, բազմաթիվ մենաստաններ են գտնվում, Քսենոֆոնն իր կնոջ հետ ուղևորվեց դեպի Երուսաղեմ: Այնտեղ նա հանդիպեց իր որդիներին և այլևս Կոստանդնուպոլիս չվերադարձավ: Երուսաղեմից նա կարգադրեց վաճառել իր ողջ ունեցվածքը, ստացված ողջ գումարը բաժանեց եկեղեցիներին, մենաստաններին ու աղքատներին: Քսենոֆոնն ու իր կինը` Մարիամը հետևեցին իրենց որդիների`Հովհաննեսի և Արկադիոսի օրինակին և իրենք էլ ընդունվեցին մենաստաններ և մեծագույն հոգևոր ձեռքբերումներ ունեցան:

Որքան էլ որ նրանք բարեպաշտ լինեին, երբեք այդ ամենին չէին հասնի` աշխարհիկ կյանքում մնալով: Աստված` կանխավ տեսնելով նրանց մեջ եղած առաջադիմության համար անհրաժեշտ նախապայմանները, իր անքննելի ճամփաներով հասցրեց նրանց այդ նպատակին. «Թե խրատին համբերող եք, Աստված ձեզ կմոտենա իբրև որդիների։ Ո՞րն է այն որդին, որին հայրը չի խրատում» (Եբր. 12:6): Աստծո խրատների հետևանքները քաղցր են և անգնահատելի: Աստծո այլ ընտրյալների կյանքը քննելով, համոզվում ենք, որ բարի գործերին օգնելու համար Տերը դժվարություններ է ուղարկում: Դրանց միջոցով է Նա մաքրում և իրականացնում այդ գործերը: Սիմեոն Աստվածաբանն ասում է. «Ժանգով պատված ոսկին չի կարող այլ կերպ մաքրվել և իր բնական փայլը ձեռք բերել, եթե կրակի մեջ չմտնի: Այդպես էլ մեղքերով պղծված և անպետք հոգին չի կարող այլ կերպ մաքրվել և իր նախնական գեղեցկությանը վերադառնալ, եթե չփորձվի բազմաթիվ գայթակղությունների ու վշտերի միջոցով»: Այդ մասին է ասում նաև Հիսուս Քրիստոս` ավետարանական հետևյալ հատվածներում. «Հիսուս նրան ասաց. «Եթե կամենում ես կատարյալ լինել, գնա վաճառի՛ր քո ունեցվածքը ու տո՛ւր աղքատներին. և երկնքում գանձեր կ՚ունենաս. և դու արի՛ իմ հետևից» (Մատթ. 19:21): «Քեզ մե՛կ բան է պակասում. եթե կամենում ես կատարյալ լինել, գնա վաճառի՛ր ինչ որ ունես ու աղքատների՛ն տուր և երկնքում գանձեր կ՚ունենաս. և վերցրո՛ւ խաչդ և արի՛ իմ ետևից» (Մարկ. 10:21): Այս հատվածներում խաչով պատկերվում են վշտերն ու գայթակղությունները: Բաժանել իր ողջ ունեցվածքը և միևնույն ժամանակ արիաբար չդիմանալ բոլոր դժվարություններին` անփույթ և ծույլ հոգու նշան է, որն իր օգուտը չգիտե, որովհետև միայն ունեցվածքից հրաժարվելով` ոչինչ ձեռք չես բերի, եթե մինչև վերջ չդիմանաս բոլոր նեղություններին` հանուն Աստծո: Ունեցվածքը բաժանելն ու աշխարհից հրաժարումը՝ միանշանակ օգտակար և գովելի է, սակայն դա ինքն իրենով, առանց գայթակղություններին դիմադրելու, չի կարող մարդուն Աստծով կատարյալ դարձնել: Նա ով բաժանում է իր ունեցվածքը կարիքավորներին և հեռանում է աշխարհիկ կյանքից, պարծենում է իր հոգում` երկնային վարձքի հույսով և հենց այդ փառամոլության պատճառով էլ կորցնում է վարձքը: Իսկ նա` ով բաժանում է իր ունեցվածքը և երախտագիտությամբ համբերում է բոլոր վշտերին, նա ճաշակում է տարատեսակ դառնություններ, բայց իր երկնային վարձքն անխախտ է պահում: Նրան մեծագույն պարգև է սպասվում այս և գալիք ժամանակներում` որպես Քրիստոսի չարչարանքների մասնակցի: Եվ այդ պատճառով խնդրում եմ ձեզ իմ եղբայրներ` ի Քրիստոս, ինչպես մենք հրաժարվեցինք այս աշխարհից և նրան պատկանող ամեն ինչից, այնպես էլ փորձենք մեր Աստծո և Փրկչի` Հիսուս Քրիստոսի խոսքի համաձայն անցնենլ նեղ դռներով (Ղուկ. 13:24), որն ամփոփվում է ամեն մարմնականից հրաժարումի մեջ, որովհետև առանց մեր կամքի ու կրքերի սանձահարման անհնար է սփոփանք և ազատություն ձեռք բերել` մեր կրքերից:

Սակայն ինչու՞ մենք չենք կամենում ենթարկվել այդ փորձություններին, որ Աստված թույլ է տալիս կատարվեն`մեր հոգիների փրկության համար: Քանի որ մեզ վրա իշխում են ցանկասիրությունն ու փառամոլությունը: Առաջինի թելադրմամբ` մենք չենք կամենում նեղություն պատճառել մեր մարմիններին, երկրորդի կամքով` թանկ ենք գնահատում մարդկային կարծիքները: Այս երկու կրքերը մերժվում են կենդանի հավատքի կողմից, քանի որ գործում են անհավատության պատճառով: Աբբա Դորոթեոսի այն հարցին, թե. «Ի՞նչ անեմ: Ես վախենում են անարգանքի ամոթից»: Սուրբ Հովհաննես առաքյալը պատասխանում է. « Անարգանքը չտանելը` անհավատության գործ է: Եղբա՛յր, Հիսուսը մարդացավ և անարգանքի ենթարկվեց: Արդ մի՞թե դու Հիսուսից առավել ես: Դա անհավատություն է և դիվային հմայություն: Ով խոնարհություն է կամենում ինչպես ասում է և չի տանում անարգանքը` նա չի կարող խոնարհություն ձեռք բերել: Ահա դու լսեցիր իսկական ուսմունքը, արդ մի արհամարհիր այն, այլապես նա էլ քեզ կարհամարհի»: Իսկ Հովհաննես Ոսկեբերանն ասում է. «Ոչ թե նայենք վշտերին ու դառնություններին, այլ այն օգուտին, որ դրանցից է առաջանում: Նայենք պտղին, որ դրանցից է ծնվում»:

Եթե ոչ մի փորձություն չի կարող դիպչել մարդուն` առանց Աստծո գիտության ու կամքի, ապա նեղսրտել, բողոքել, ուրիշներին մեղադրել այդ պարագայում` նշանակում է դեմ գնալ Աստծո կամքին, հակառակվել Նրան:

Հիշենք երկու ավազակների օրինակը, որ խաչվեցին մեր Փրկչի երկու կողմերում: Նրանք երկուսն էլ նույն իրավիճակում էին գտնվում, երկուսն էլ` խաչի վրա էին: Սակայն նրանցից մեկը` չընդունելով իր չարագործությունները, վիրավորում ու հայհոյում էր Տիրոջը` դրանով իսկ տեղ պատրաստելով իր համար դժոխքում: Իսկ մյուսն իրեն արժանի համարեց այդ պատժին, իսկ Հիսուսին` անմեղ: Եվ այդ ինքնաքննադատանքն օգնեց նրան, բացեց նրա հոգու աչքերը: Ի դեմս այդ տառապյալ մարդու` նա տեսավ ամենասուրբ Աստծուն: Այսինքն խոնարհությամբ խոստովանելով ու ընդունելով իր մեղքը` նա Աստծո Արքայությանն արժանացավ (Ղուկ. 23:39-43): Այս երկու ավազակները ողջ մարդկությունն են խորհրդանշում: Մարդկանց ուղարկվում են զանազան պատուհասներ ու փորձություններ` որպես ևս մեկ հնարավորություն՝ ուղղվելու, դարձի գալու ու փրկվելու: Արդ, անսահման երկյուղածությունն ու խոնարհությունն առ Աստված` կազմավորում են համբերությունը:

Համբերությունը` որպես առաքինություն, մեզ վեր է բարձրացնում աշխարհի ունայնությունից: Համբերությունը իմաստություն է: Նրա միջոցով է ձեռք բերվում մարդու հոգևոր ուժը, այդ պատճառով էլ մեր աղոթքներում, մյուս առաքինությունների հետ մեկտեղ, խնդրում ենք նաև մեզ համբերություն շնորհելու մասին:

Մեր Տեր Հիսուս Քրիստոս, երկնքի և երկրի Արքան, որ եկավ մարդկության փրկության համար` Իր աստվածության անհերքելի ապացույցներն ուներ, և անսահման իշխանություն` ամենայն երևացող և աներևույթ արարածների վրա: Սակայն ոչ միայն մարդկանց կողմից չընդունվեց արժանի փառքով ու պատվով, այլև` կասկածանքի, ատելության, վիրավորանքի արժանացավ ու վերջիվերջո Նրան ձերբակալեցին որպես մի հանցագործի, բազում տանջանքների, բռնությունների ու ծաղրանքների ենթարկեցին և ի վերջո անարգ խաչին գամեցին: Ինչպե՞ս պատասխանեց Նա այս մեծագույն անարդարությանը: Անխոս ու հեզ զոհի նման՝ աստվածային լռությամբ պատասխանելով անարգանքներին: Հիսուս անմեղ էր, ինքնաքննադատության ու Իր մեղքերն ընդունելու կարիքը չուներ, սակայն Իր լռությամբ Նա պաշտպանեց Իր աստվածային ճշմարտությունը, որպեսզի մենք էլ ինքնաքննադատությամբ մերժելով մեր կեղծ ու երևակայան ճշմարտությունը` Նրա ամենասուրբ ճշմարտության համակիրները դառնանք: Խոնարհությունը մեր Տիրոջը խաչը բարձրացրեց և Իր հետևորդներին էլ է բարձրացնում սուրբ համբերության խաչը, որը հասու չէ ոչ հոգևոր էակներին: Աղոթենք Աստծուն, որպեսզի արժանացնի մեզ համբերելու բոլոր փորձություններին, որ Նա թույլ է տալիս ժամանակի մեջ, որպեսզի փրկություն ունենանք հավերժության մեջ. «Բայց ով մինչև վերջ համբերեց, նա պիտի փրկվի» (Մատթ. 24:13): Ամէն:

Պատրաստեց՝ Տեր Գրիգոր քհն. Գրիգորյանը

25.11.14
ԲաԺանորդագրվել
Ընթերցել նաև
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․