Գրքեր

Սեր ցանիր և սեր կհնձես: Խաղաղություն ցանիր և խաղաղություն կհնձես

Հոգևոր կյանքում ամենից կարևոր հիմնասյուներից մեկը սիրտը խաղաղության մեջ պահպանելն է: Այն մտքերը, որ ներթափանցում են մեր բանական դաշտը և սրտին հոգսաշատություն և անհանգստություն են բերում, դրանք հաճախ չար ոգիների կողմից ուղարկված մտքեր են լինում, որոնցով փորձ է արվում ընկճել մարդու հոգին, վհատության և նույնիսկ հուսահատության մատնել, սպառել հոգու ներուժը, որպեսզի մարդ դադարի գործել և այդպիսով հոգևոր կյանքում չառաջադիմի, այլ նահանջ ու անկում ապրի:

Սուրբ Հայրերն ասում են՝ ուշադիր եղեք, թե ձեր բանական դաշտն ինչպիսի մտքերով են լցվում ու բացասական մտքերին տեղիք մի տվեք, դրանք որպես յուրային մտքեր մի ընդունեք: Ուշադիր լինել, չի նշանակում լարված լինել, հայտնվել լարվածության մեջ, այլ՝ պայծառ ու արթուն միտք ունենալ, որը խաղաղության, պարզության մեջ է:

Մաքուր սիրտն է ուշադրության գրավականը: Որքան սիրտդ մաքուր ես պահում, այնքան միտքդ ուշադիր և արթուն է լինում ու տեղիք չի տալիս չար ոգիների մտային գրոհներին, որոնք քողարկված են մոտենում, հաճախ՝ առերևույթ բարի մտքերի տեսքով և տարբեր կողմերից սլանում են դեպի բանական դաշտ, որպեսզի գերեն մեր միտքը, այնուհետև՝ սիրտը: Հետևաբար, հոգևոր կյանքի կարևորագույն զենքերից է հոգևոր ուշադրությունը: Իսկ ցրված միտքը խոցելի է և անկայուն, ինչքան էլ փորձես քրիստոնեության մեջ առաջադիմել: Ցրված միտքը չի կարող դիմակայել չար ոգիների մտային գրոհներին, և մարդն անխուսափելիորեն հայտնվում է հոգսաշատության և սրտի անհանգստության մեջ: Այդպիսի մտքերը սուր փշեր են, որ ծակծկում են մարդու սիրտն ու վնասում այն: Երբ սիրտդ անհանգստության և տագնապի մեջ է, նշանակում է՝ սխալ ուղով ես ընթանում և հոգևոր կյանքի ներքին սկզբունքները չես պահում կամ թերանում ես: Միտրոպոլիտ Անտոն Սուրոժացին, նշելով, թե որքան կարևոր է պահպանել ներքին խաղաղությունը, ասում է․ «Կարծում եմ` այն իրողություններից մեկը, որին սատանան միշտ ձգտելու է, մեզ անհանգստության մեջ, ներքին տագնապալի վիճակում պահելն է: Որովհետև, ըստ նրա, տագնապալի վիճակը, որ մեզ բաժանում է Աստծուց, որովհետև մեզ ուղղում է դեպի ինքներս մեզ, այնքան արդյունավետ է, որքան յուրաքանչյուր մեղք, (նրա համար) կարևոր է, որպեսզի մենք Աստծու հետ չլինենք: Եթե տագնապալի վիճակը բավարար է մեր ամբողջ ուշադրությունը, մեր ողջ ներքին կյանքը գրավելու համար, ուրեմն թշնամին իր նպատակին հասել է»: Այնուհետև մարդ ինքնուրույն իր անկման գործը կկատարի, նույնիսկ չար ոգիների կարիքն էլ չի լինի, քանի որ տագնապի ու վհատության մեջ հայտնված մարդն ինքն իրեն դեպի անդունդը կգլորի:

Սրբակյաց Թադեոս վրդ. Վիտովնիցկին հորդորում է. «Ամեն գնով թույլ մի տվեք, որպեսզի ձեր սրտում տագնապ լինի: Մտային քաոսը չար ոգիների հոգեվիճակն է: Հոգևոր կյանքում ամենակարևորը սիրտը խաղաղության մեջ պահել է: Խաղաղությունն ու խնդությունը այս և այն աշխարհի մեծագույն հարստությունն են»:

Հոգևոր խաղաղությունը պահպանելու լավագույն միջոցներից է աղոթքը: Սրբակյաց Իոան վրդ. Կրեստյանկինն ասում է. «Աղոթքը հիանալի խաղաղեցնում է հոգին, իսկ հոգու խաղաղությունից նաև մարմինն է խաղաղ»: Սակայն կրկին պիտի ուշադիր լինենք, թե ինչպես ենք աղոթում, ինչ սրտով ենք աղոթում ու իսկապես ինչի համար ենք աղոթում: Մենք պիտի ուշադրություն դարձնենք, թե մեր միտքը, սիրտն ու հոգին ինչով է լցվում՝ դրականով, թե բացասականով: Ով դրականն է խորհում, նրանում միշտ դրականն է պտուղ տալիս, ով բարին է խորհում, նրա շուրջը բարիքն է ծաղկում, ով բացասականն է խորհում, նրան բացասականն է այցելում, ով չարն է խորհում, նրա շուրջը փուշն ու տատասկն է ծաղկում: Սրբակյաց Հայր Նիկոն Վորոբյովը մատնանշում է. «Որտեղ Տերն է, այնտեղ նաև խաղաղություն է, լույս, բանականություն, խնդություն: Որտեղ սատանան է, այնտեղ վատ տրամադրություն է, հոգու մռայլություն, մտքի մթագնում, հուսահատություն, բոլոր չարիքների համար պատրաստակամություն»:

Եկեք նայենք մեր սրտին և տեսնենք, թե ինչ վիճակում է գտնվում այն՝ խնդությա՞ն և խաղաղության, թե՞ վատ տրամադրության ու մռայլության մեջ է: Եվ եթե վատ տրամադրության և մռայլության մեջ է, եկեք շտկենք իրավիճակն Աստծու օգնությամբ և հնազանդությամբ ու խոնարհությամբ դուրս գանք այդ իրավիճակից:

Հոգու խաղաղության հիմնարար դեղամիջոցը խոնարհությունն է: Խոնարհությունն օգնում է մարդուն ներքին ազատություն ձեռք բերել, որովհետև խոնարհ մարդը չի կառչում ներքին ու արտաքին նպատակներից, այլ մշտապես իր հոգու հայացքի առջև է պահում Աստծուն շարունակ խոնարհությամբ մոտենալու ուղին, որը վեր է բոլոր երկրային նպատակներից ու մտադրություններից, որոնցով մարդը կապվում է այս աշխարհի հետ: Այս առումով ուշագրավ է սբ. Իսահակ Ասորու խոսքը. «Խոնարհությունը բնութագրող հատկանիշներից մեկը ներքին խաղաղությունն է: Մարդու մոտ այն արտահայտվում է վախի բացակայությամբ կյանքի տարբեր հանգամանքներում, ամեն տեսակի չարից պաշտպանող Աստծու Նախախնամության հանդեպ վստահությամբ»: Հետևապես, հոգու խաղաղության կայունությունն ապահովում է հոգևոր խոնարհությունը: Այն յուրահատուկ ամրոց է, որ օգնում է բացասական մտքերը հետ մղել և թույլ չտալ դրանց թափանցելու սիրտը: Խոնարհությունը ամուր խարիսխ է, որ կայուն պահում է մարդու հոգու ներուժն աշխարհի կենցաղի ծփացող ծովի ալիքների հարվածներից ու տարուբերումներից: Երբ մարդու սրտում խոնարհություն կա, նշանակում է՝ սերը գործում է մարդու հոգում, և խնդությունը տիրում է նրա սրտում: Այս բնորոշումներն են, որ նկարագրում են ներքին խաղաղությունն ու հանդարտությունը: Արդ, խոնարհությունը, ուշադրությունը և աղոթքը հոգևոր կյանքի ամենօրյա այն առաջադրանքներից են, որոնց բազմապատկման համար ամեն օր քրիստոնյան պետք է աշխատի: Չար խորհուրդները, որոնցով մեր միտքը լցված է և որոնցով շարունակ չար ոգիները փորձում են լցնել, առանց խոնարհության, ուշադրության և աղոթքի չենք կարողանա հաղթահարել: Ուստի, առաջին հերթին, հավատքի կենսունակությունը բնորոշվում է ամենօրյա ներքին ջանադրությամբ և զարգացմամբ, ամենօրյա հոգևոր առաջադրանքների իրագործմամբ: Սա կամային պահանջ ունեցող հոգևոր պայքար է, բայց առանց դրա անհնար է. իսկապես անհրաժեշտ է ջանք ու կամք, որպեսզի այն, ինչ տրվելու է քեզ, խորապես գնահատված ու արժևորված լինի քո կողմից, որպեսզի հետագայում դա չկորցնես և իրապես ընկալես Աստծու ողորմության մեծությունն ու սերը քո նկատմամբ: Թադեոս վրդ. Վիտովնիցկին ասում է. «Ամեն բան, ինչ տեղի է ունենում մեզ հետ, օգտակար է, իսկ մենք հաճախ անհանգստանում ենք, հարցնում ենք ինքներս մեզ՝ ինչո՞ւ է ամեն ինչ այդպես: Մի՞թե հնարավոր չէր այլ կերպ լիներ՝ ավելի լավ: Բայց փորձությունների միջով անցնելն անհրաժեշտ է: Դրանք հանդարտությամբ հաղթահարել և խաղաղություն ձեռք բերել՝ ահա կյանքի դպրոցը»: Իսկ մեկ այլ առիթով նշում է. «Այն, ինչ տալիս ենք, հենց դա էլ մեզ վերադառնում է: Սուրբ հայրերն ասում են. «Սեր ցանիր և սեր կհնձես: Խաղաղություն ցանիր և խաղաղություն կհնձես»:

 

Հովհաննես Մանուկյան

 

20.08.21
ԲաԺանորդագրվել
Ընթերցել նաև
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․