Գրքեր

Սոուսով խորոված, կամ սուրբ մի՛ ձևացիր (Մաս երկրորդ)

Արդյո՞ք լավ է այնտեղ, որտեղ մենք չկանք

Երբ խնդիրներ ունես, ասում ես. «Մենաստաններում խնդիրներ չկան»: Ասում ես, որ մենաստանում խնդիրներ չէիր ունենա: Հոգևոր կյանքով կապրեիր, տերողորմյան ձեռքիդ, և ո՛չ կդատեիր, ո՛չ հետաքրքրասիրություն կցուցաբերեիր, ո՛չ կխանդեիր, ո՛չ կնախանձեիր, այդ ամենը չէր լինի: Հրեշտակ կլինեիր: Լսո՞ւմ եք: Ահա, թե ինչ են մարդիկ մտածում: Եվ այդ տպավորությունը նրանց վրա մենք ենք գործում՝ հոգևորականներս: Իսկ արդյո՞ք դա լավ է: Նա, ով խոստովանեցնում է կանանց կամ տղամարդկանց մենաստանում, հրաշալի գիտե, որ բոլորովին էլ այնպես չէ, ինչպես դրսից է թվում: Ուրեմն, մարդիկ ինչո՞ւ են այդպես մտածում: Որովհետև նրանք սիրում են երևակայել, եթե նույնիսկ ոչինչ էլ այդպես չէ: Իսկ դա հոգևոր կյանքում օգնո՞ւմ է: Թե՞ խաթարումներ է առաջացնում ուղեղում, և մարդն սկսում է տրտնջալ. «Ես երբեք նրանց պես չեմ դառնա»: Իսկ նրանք ովքե՞ր են: Նույն մարդիկ են: Ընդ որում, իրենց հերթին, նրանք երբեմն նույնպես համոզում են քեզ քո ճշմարտացիության մեջ և «խոնարհաբար» ընդունում նման վերաբերմունքը:

Երբ մեկը հայր Պաիսիոսին առաջարկեց. «Եկե՛ք փակ խցիկում նստենք, այն վանականների համար է, որովհետև մյուսները աշխարհականների համար են, իսկ մենք չպետք է կորցնենք, այն ինչ ձեռք ենք բերել»,- նա պատասխանեց. «Իսկ ի՞նչ կկորցնենք, հա՛յր: Մենք այդ ի՞նչ ունենք, որ նրանք չունեն: Մենք էլ նույնպիսի մարդիկ ենք: Մի՞թե մենք չենք բարկանում, խանդում, եսասեր ու մանրոգի չենք: Եվ դեռ վանականներ ենք կոչվում»:

Մեր «թատրոնը»՝ ո՛չ Աստծուն, ո՛չ մարդկանց

Թատրոն պետք չէ: Չեմ կարող հավատալ, որ Աստված կարող է «թատրոնն» օրհնել: Երբ «թատրոն» ես ցույց տալիս, Աստված չի օրհնում:

Մի անգամ Աթենքից հեռու բնակվող մի կին մոտեցավ ինձ և ասաց. «Հա՛յր, ես Ձեր մասին եմ մտածում, երբ աղոթում եք: Ահա, երեկ չէ առաջին օրն արթնացա գիշերը երեքին և ես էլ սկսեցի աղոթել»: Ես ասացի. «Ի՞նչ եք ասում: Ես քնած էի, չէի աղոթում»: Չնայած առաջին բանը, որ մտածեցի՝ դե լավ, եթե մտածում է, որ ես գիշերներն աղոթում եմ, թող այդպես էլ մտածի: Իսկ հետո ասացի ինձ՝ իսկ աթոսացի այն վանականն ինձ ի՞նչ ասաց՝ չկեղծել, մարդկանց կեղծ սրբապատկեր ցույց չտալ: «Բացառված է, հա՛յր, գիտեմ, որ թաքցնում եք»: «Թաքցնելու ի՞նչ կարիք կա, ես ուղղակի քնած էի»: «Ես գիտեմ, որ Դուք չեք քնում և ամեն գիշեր աղոթում եք»: «Լավ, լսե՛ք: Դուք Ձեր սրտի բարությունն եք ցուցաբերում, երբ այդպես եք ասում, բայց ճշմարտությունն այլ է: Գիշերները ես քնում եմ, երբեմն մի քիչ աղոթում եմ, երբեմն՝ մի քիչ ավելի և պառկում եմ քնելու, և քնում եմ գիշերները»: «Ա՛խ,- ասաց նա,- Դուք ամեն ինչ փչացրիք»: «Ինչո՞ւ: Մի՞թե չեք կարող աղոթել անկախ այն բանից, թե ես երբ և ինչպես եմ աղոթում: Մի՞թե չեք կարող զգալ Աստծո ներկայությունն անկախ նրանից բարձունքում եմ ես, թե ցած եմ ընկել»:

Լավ է, երբ մտածում ես, որ ինչ-որ մեկը բարձրում է, բայց երբեմն դա հակառակ պատկերին է բերում՝ շատերը հուսահատվում են, հիասթափվում, վախենում են քահանային մոտենալ, դժվարանում են խոստովանել, նրանց համար դժվար է դառնում ճշմարտությունն ասել, պարզ հայտնի ճշմարտություններ, որ բոլորս գիտենք և պետք է հասկանանք միմյանց: Բայց մեր գլխում այնպիսի պատկերացում է ստեղծվել, որ քահանաները շատ վեր են: Իսկ ի՞նչ է նշանակում վեր: Չէ՞ որ նրանք, ովքեր իրականում բարձր են, բարձրանալու համար ներքևից են սկսել և պայքարել են ստորին մեղքերի դեմ: Եվ հենց նրանք կհասկանան քեզ՝ անցած լինելով այն պայքարի, իսկ միգուցե և այն անկումների միջով, որ քեզ հետ են պատահում: Ա՛յ հենց դա է պետք ցույց տալ մարդկանց:

«Սրբությունդ» վաճառքի մի՛ հանիր

Այժմ ես ոչ միայն քահանաների մասին եմ խոսում: Ես խոսում եմ նաև քո մասին, երբ խրատում ես ամուսնուդ, երեխաներիդ, ընկերուհուդ, հարևանիդ, ուսուցիչ ես ձևանում: Ասես արդեն ամեն ինչ հաղթահարել ես քո մեջ: Ինչպե՞ս որևէ մեկը կհամարձակվի մոտենալ քեզ: Եթե դու անմարմին ես և ամբողջովին Աստծուն ես նմանվել (ուրիշներին այդ կեղծ կերպարը ներկայացնելով): Ուրեմն, տանն ինչո՞ւ ես քեզ բոլորովին այլ կերպ պահում: Այդ երկակիությունը և մեզ է խճճում, և ուրիշներին չի օգնում: Այդպես աչքերս բացվեցին մի մարդու առումով, որի կերպարն ինձ անթերի էր թվում: Արտաքնապես ազնվագույն, չափազանց սիրալիր, խիստ հոգևոր և այլն: Իսկ նրա երեխան ոչ մի կերպ չէր ուզում եկեղեցի գնալ: Եվ ես ինձ հարց էի տալիս՝ այդպիսի սուրբ մարդու երեխան ինչո՞ւ եկեղեցի չի գալիս: Երկու տարի անց երեխան կիսվեց ինձ հետ. «Եթե միայն հորս տանը տեսնեի՜ք, երբ դուռը փակվում է նրա հետևից: Ոչ թե երբ Ձեզ կամ մեկ ուրիշի հետ է զրուցում, այլ մեզ հետ տանը»: Եվ մի քանի իրավիճակ նկարագրելով՝ ինձ երկնքից ցած իջեցրեց: Հասկացա, որ գրքերը մի բան են գրում, մենք մեկ այլ բան ենք խոսում, երրորդը՝ անում, չորրորդը՝ ցույց տալիս: Տերն այդ ամենի ի՞նչը կգնահատի: Ինչի՞ն կնայի: Կարծում եմ, Նա ամեն ինչ մի կողմ թողած, կմոտենա մեր սրտին ու կասի՝ կեղծավո՛ր: Փարիսեցուն ի՞նչ ասաց: Ավագ հինգշաբթի օրը, Ավետարանի սկզբում, հիշո՞ւմ ես: Փարիսեցի՛, դու կույր ես, բայց ձևացնում ես, թե առաջնորդ ես: Բայց դու ուրիշ կույրերի առաջնորդ ես (հմմտ. Մտթ. 15:14): Իսկ երբ դու կույրերից առաջինն ես, ուրիշներին ինչպե՞ս կօգնես: Ինչպե՞ս կօգնես նրանց՝ սրտումդ լույս չունենալով: Լույսը իսկությունն է, անկեղծությունը, ճշտությունը, խոնարհաբար ընդունելը՝ այո՛, ես այդպիսինն եմ, ինչպես և դու, բայց ես պայքարում եմ:

Հիշո՞ւմ ես, թե խոստովանության ժամանակ ինչպես ինձ հարցրիր. «Հա՛յր, ինչպե՞ս եք ինձ հասկանում»: «Հասկանում եմ, որովհետև ես էլ եմ նման բաներ անում»: «Մի՞թե Դուք էլ եք հուսահատվում, զայրանում, խանդում, դատում»: «Իհա՛րկե»: «Բայց չէ՞ որ Դուք այդ ամենը հաղթահարել եք»: «Ոչ, բայց բժիշկը, որ դեղատոմս է գրում քեզ համար, իր առողջության հետ կապված բոլոր խնդիրները չէ, որ լուծել է, բայց և այնպես դեղորայք է նշանակում, և դու աստիճանաբար ապաքինվում ես»: Կեղծիք ներկայացնել գառան մորթու տակ, որ կրում ես, ահա՛, թե որտեղ է ողբերգությունը:

Մարդուն ոչ թե հրեշտակն է ավելի հոգեհարազատ, այլ մարդը

Մարդը, քո երեխան, քեզնից կատարելություն չի պահանջում, ամեն գնով սրբություն չի պահանջում: Նա իսկություն, անկեղծություն, խոնարհություն և ապաշխարություն է ուզում:

Եկե՛ք օգնենք միմյանց: Ուզում ես, քանի որ ես մի փոքր ավելի մեծ եմ, ցույց տամ քեզ ճանապարհը, ինքս եմ դրանով գնում: Եվ այդժամ կտեսնես, որ ինչ-որ մեկը սիրում է քեզ առանց նրա, որպեսզի անընդհատ կարիք լինի թաքնվելու և նրա առաջ ինչ-որ բան ձևացնելու: Պաշտպանությունն ընկնում է, հոգիները շփվում են, սրտերը՝ միանում, որովհետև նույն ճանապարհով ենք ընթանում, նույն տառապանքն ունենք, իսկ վերջում շատ քաղցր պտուղ կլինի, որը կոչվում է սեր, խիղճ, սխրանք, չդատել, չհամեմատել ու չհանդիմանել: Դու գրկում ես բոլորին և նրանք քեզ ասում են. «Մեր Տեր հայրը շատ լավն է, մենք սիրում ենք նրան: Նա թերություններ ունի, բայց ջանում է: Նա մեր առջև չի ձևանում: Մենք հրեշտակ չենք ուզում: Աստված մեր կողքին հրեշտակներ չի դրել, այլ՝ մարդկանց, որպեսզի նրանք զգան մեզ, հասկանան և որպեսզի մենք նրանց հասկանանք»: Ամենալավ խոստովանությունը կարող ես այն մարդուն ասել, ով գիտես, որ հասկանում է քեզ և քեզ էլ թույլ է տալիս իրեն հասկանալ: Դա անկեղծության է հանգեցնում և վանում է վախը: Եվ դու մտքումդ ասում ես՝ նա այն է, ինչ կա, նա ինձ թույլ է տալիս իր հոգու մեջ նայել ու տեսնել նրա պայքարը:

Կարճ հաղորդագրություն սոուսով խորովածի մասին և ոչ միայն

«Գնա՛նք, բայց ես մեքենայից չեմ իջնի, ես ձեզ այնտեղ կսպասեմ և այնտեղ էլ կուտեմ»: «Լավ»: Եվ մենք գնացինք խորոված ուտելու: Տղաներից մեկն ինձ հարցրեց. «Ձեզ համար ինչո՞վ»: Իսկ ես հիշեցի, որ այնտեղ լավ սոուս են պատրաստում և ասացի. «Երկու բաժին՝ սոուսով»: Տղաները գնացին գնեցին և երկուսն էլ ինձ բերեցին: Նրանցից մեկը նստեց մեքենան ու ինձ հետ կերավ: Նա առաջին անգամ էր եկել գիշերային Պատարագի և ես առանց այն էլ ինձ անհարմար էի զգում նրա ներկայությամբ ուտել, և դեռ սոուսն էլ մորուքիս էր թափվել: Մտքումս ասացի. «Օ՜ֆ, քիչ առաջ խորանին էի, Պատարագ էի մատուցում, իսկ հիմա սոուսով խորոված եմ ուտում… Խնդրեմ, մարդն ինձ է նայում, ի՞նչ կասի»: Մտածումները խեղդում էին ինձ՝ ինչ կասեն, ինչ կմտածեն… Մենք վերջացրինք ու յուրաքանչյուրն իր տուն գնաց, իսկ հաջորդ օրը բջջայինիս վրա կարճ հաղորդագրություն տեսա այն պատանուց, ով ինձ հետ մեքենայում էր: Նա գրում էր. «Երեկ ինձ այնքա՜ն ուրախություն պատճառեցիք: Որքան ավելի եմ Ձեզ ճանաչում, այնքան սերս ու հարգանքս Ձեր նկատմամբ աճում են, տեսնում եմ, որ կարելի է Աստծով ապրել և մարդ մնալ»:

Կրկին կարդում եմ անունը: Դե հա, այն նույն երիտասարդն է, ում հետ խորոված էի ուտում: Հետո շարունակում եմ կարդալ. «Նշանակում է կարելի է ճշմարիտ քրիստոնյա լինել, եթե նույնիսկ աշխարհում ես ապրում և սոուսով խորոված ես ուտում: Եվ նույնիսկ այդ ժամանակ աղոթքդ հաճելի կլինի Աստծուն»: Այն, ինչ ես կարծում էի, թե որպես գայթակղություն կծառայի, շփոթմունքի մեջ չգցեց նրան, այլ ընդհակառակը՝ օգնեց:

Երբեմն մտքում սցենարներ ես հորինում, սակայն հորինածիցդ ոչինչ չի գործում: Մտածումները խեղդում են քեզ, բայց դու իզուր ես տանջվում: Մեզ շրջապատող մարդիկ այնքան վատը չեն, որքան մենք ենք նրանց մասին մտածում մեր սեփական անբարոյության պատճառով: Եթե դու նրա փոխարեն լինեիր՝ կդատեիր: Բայց ոչ բոլորն են դատում: Բարեբախտաբար ոչ բոլորն են այնպիսին, ինչպիսին ես ու դու ենք: Հրաշալի մարդիկ կան, խոնարհ մարդիկ, գրկաբաց հոգիներ, և նրանք քեզ ընդունում են այնպիսին, ինչպիսին, որ կաս և հարգանքով են վերաբերվում քեզ: Այնպիսին, ինչպիսին ես:

Երանություն սփռելով նարինջ ուտել

Այդպես սոուսով խորովածի միջոցով աճեցի այդ պատանու աչքերում և իմ հանդեպ տածած հարգանքն էլ ավելացավ: Կարճ հաղորդագրությունն այսպես էր ավարտվում. «Սրբագործվելու համար կարիք չկա քարանձավներ ու լեռներ գնալ, այլ պարզ ապրելով, հասարակ կյանք վարելով, կարող ենք Քրիստոսին մեր կողքին զգալ»: Այստեղ ո՞ր բառերն են ամենակարևորները: «Պարզ ապրելով»: Պարզ, իսկական, անկեղծ կյանքը սրբագործում է: Նրա միջոցով կարող ենք Քրիստոսին մեր կողքին զգալ: Որովհետև հենց այդպիսի հոգիներին է Քրիստոս այցելում՝ պարզ, մեկմեկու սիրող, մեկը մյուսից առավել երևալ չցանկացող: Եվ վերջին խոսքերը. «Ուզում եմ ոչ թե Ձեր խոսքերից սովորել, այլ ապրելակերպից: Հիշե՛ք ինձ Ձեր աղոթքներում»:

Տեսնո՞ւմ եք, թե սոուսով խորովածի մասին հաղորդագրությունն ինչպես մեզ առիթ ընձեռեց այսքան բաների մասին խոսելու՝ աստվածաբանական, եկեղեցական, հոգևոր: Ամեն ինչ Աստծո շնորհի մեջ է ընկղմված: Այն պատմությունն եմ հիշում նարնջի մասին, որ հայր Պաիսիոսն էր ուտում, իսկ մի մարդ կանգնել ու նայում էր, թե նա ինչպես է նարինջ ուտում (նարինջ, այլ ոչ թե սոուսով խորոված), և պատմում էր, որ ծերից երանություն էր սփռվում: Մի մարդ հարցրեց նրան. «Ինչո՞ւ: Նա քեզ ինչ-որ բան ասա՞ց: Ինչ-որ առանձնահատուկ եղանակով էր ուտո՞ւմ նարինջը»: «Ոչ, ուտում էր ինչպես բոլորը, բայց այդ պահին զգացի, որ Աստծո սերը պարուրում է ինձ»:

Կարող ես ուղղակի նարինջ ուտել և աստվածային երանությունը սփռել շուրջբոլորդ՝ կյանքիդ ու վարքիդ պարզության միջոցով: Կարող ես լոբի կամ սոխ մաքրել, տապակել, եփել, իսկ երեխաներդ հեռուստացույց կնայեն հյուրասենյակում, դու կանցնես նրանց կողքով ու կասես. «Ոտքերը մի կողմ տարեք, երեխանե՛ր, որ անցնեմ», և նրանք կզգան, որ սեր, քնքշանք ու բարություն է իրենց կողքին: Հոգևորը տարածվում է փոշեկուլի աղմուկից, ափսեների զնգոցից խոհանոցում, նրանից, թե ինչպես ես սպիտակեղենը փռում, ինչպես ես մեքենան կայանում, ինչպես ես նայում երեխայիդ, ով բացուխուփ է անում դուռը, ինչպես ես մթերքով լի սայլակը հրում սուպերմարկետում կամ կանգնում բենզալցակայանում, որպեսզի բենզին լցնես, հոգևորը սփռվում է այդ ամենից, այն ամենից, ինչ անում ես, ասում ես՝ առանց նյարդայնանալու, հումորով, լավատեսությամբ, այն ամենից, ինչի մասին լռում ես: Դա է հոգևորը:

Հոգևոր կյանքը սկսվում է, երբ ավարտվում է Պատարագը

Մեր մեծագույն սխալն այն է, որ մենք հոգևորն ամփոփել ենք կյանքի հատուկ ոլորտներում և բացառել այն առօրյայից՝ մոռանալով, որ հոգևոր է ամեն ինչ:

Դու ինձ դպրոցում տեսար, երբ բասկետբոլ էիր խաղում և ես քեզ ասացի. «Մի՛ հայհոյիր, ինչո՞ւ ես այդպես խոսում»: Դու շրջվեցիր ու ասացիր. «Մեզ մոտ այժմ կրոնի դաս չէ, հա՛յր»: Ես պատասխանեցի. «Արի ավելի ուշ խոսենք, երբ խաղն ավարտվի»: Իսկ հետո բացատրեցի քեզ, որ և՛ բասկետբոլը, և՛ դպրոցական ավտոբուսը, որը քեզ դպրոց ու տուն է տանում, և՛ երաժշտությունը, որ լսվում է ականջակալներովդ, ամեն բանում Աստված կա: Աստված քո մեջ է, ինչ էլ, որ անես: Եվ կրոնի դասը շաբաթական մեկ կամ երկու ժամը չէ: Կրոնի դասը սկսվում է այն ժամանակ, երբ դասն ավարտվում է: Եկեղեցականությունը սկսում է գործել մեզնում և աղոթքի զորությունը արտահայտվում է Պատարագի ավարտից հետո: Հենց այդ ժամանակ է սկսվում հոգևոր կյանքը:

 

Ծայրագույն վարդապետ Անդրեյ (Կոնանոս)

Ռուսերենից թարգմանեց Էմիլիա Ապիցարյանը

26.01.19
ԲաԺանորդագրվել
Ընթերցել նաև
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․