Գրքեր

Զոհողության ոգու աղքատացումը

Այսօր մարդկանց մեծամասնությանն անծանոթ է այն ուրախության համը, որ զոհողությունն է տալիս: Մարդիկ աշխատանքը չեն սիրում: Նրանց կյանքում հայտնվել են անբանությունը, ավելի տաքուկ տեղավորվելու ցանկությունը, շատ հանգիստը: Պատվախնդրությունը, զոհողության ոգին նվաղել են: Մարդիկ նվաճում են համարում, եթե նրանց հաջողվում է առանց ջանքերի ինչ որ բան ստանալ, ավելի տաքուկ տեղավորվել: Նրանք տխրում են, եթե չի հաջողվում հեշտ կյանքի հասնել: Բայց եթե նրանք ամեն ինչ հոգևոր առումով դիտարկեին, ապա հենց դրա համար կուրախանային, որովհետև այդ դեպքում նրանց բարենպաստ առիթ է ընձեռվում սխրանքի համար:

Այսօր բոլորը՝ ծերերն ու փոքրերը, հեշտ կյանքի հետևից են ընկել: Հոգևոր մարդիկ ձգտում են քիչ ջանքերի միջոցով սրբագործվել: Աշխարհիկ մարդիկ ձգտում են առանց աշխատելու հնարավորինս շատ գումար վաստակել: Երիտասարդությունը ձգտում է առանց նախապատրաստվելու քննությունները հանձնել, առանց սրճարանից դուրս գալու՝ դիպլոմ ստանալ: Իսկ եթե հնարավոր լիներ սրճարանում նստած զանգահարել համալսարան և քննության արդյունքներն իմանալ, ապա նրանք շատ ուրախ կլինեին: Այո-այո, արդեն դրան է հասնում: Շատ երիտասարդներ են իմ խուցը գալիս ու խնդրում. «Աղոթիր, որ համալսարան ընդունվեմ»: Քնություններին չեն նախապատրաստվում, բայց ասում են. «Աստված կարող է ինձ օգնել»: «Նախապատրաստվիր,- խորհուրդ եմ տալիս,- և աղոթքով Աստծուց օգնություն խնդրիր»: «Ինչո՞ւ,- զարմանում են,- մի՞թե Աստված հենց այնպես, առանց պատրաստվելու ինձ չի օգնի»: Ի՞նչ է դուրս գալիս, Աստված քո ծուլությունը օրհնի՞: Այդպես չի լինում: Աստված այն դեպքում կօգնի, եթե երիտասարդը կարդում է, ջանում, բայց կարդացածը չի կարողանում հիշել: Պատանիներ կան, որ չեն կարողանում հիշել կամ հասկանալ այն, ինչ կարդում են, բայց միևնույն է, ջանում են, աշխատում: Աստված այդպիսի ջանադիրներին կօգնի խելացի մարդիկ դառնալ:

Բարեբախտաբար բացառություններ էլ են լինում: Խալկիդիկիից մի պատանի միաժամանակ քննություն էր հանձնում երեք ֆակուլտետի համար և բոլորն էլ ընդունվեց*: Ընդ որում նրա ընդունելության քննութունների արդյունքները մի ֆակուլտետում լավագույնն էին, իսկ մյուսում երկրորդ տեղը ստացավ: Բայց, այդուհանդերձ, պատանին վճռեց, որ ավելի լավ է աշխատելու գնա, որպեսզի հոր հոգսը թեթևացնի, ով ընտանիքն ապահովելու համար հանքերում էր աշխատում: Այդ պատճառով էլ նա չգնաց սովորելու, այլ աշխատանքի ընդունվեց և սկսեց գումար բերել տուն: Այդ մարդը բալասան է հոգուս համար: Նման երիտասարդների համար ես պատրաստ եմ մեռնել, հող դառնալ: Սակայն երիտասարդների մեծամասնությունն այս աշխարհի ազդեցության տակ է ընկել և փչացել ու վնասվել է դրա պատճառով: Նրանք սովորել են միայն իրենք իրենցով հետաքրքրվել, միայն իրենց մասին մտածել, մերձավորի մասին ամենևին չեն մտահոգվում: Եվ որքան շատ ես նրանց օգնում, այնքան ավելի ծույլ են դառնում:

Տեսնում եմ, որ այժմյան երիտասարդությունը ջրով է հունցված: Մի բանը դատում են, մյուսը՝ զարդարում, երրորդից կշտացել են: Բայց չէ՞ որ մարդու սիրտը չի հոգնում և երբեք չի ծերանում: Իսկ նրանք… Նրանց համար ծանր է վանական դառնալը: Ամուսնանալ վախենում են: Հաղթանդամ երիտասարդներ են գալիս Սուրբ լեռ, հեռանում են, հետո՝ կրկին վերադառնում: «Ա՜հ,- ասում են,- ախր դժվար է վանական լինելը: Ամեն գիշեր վեր կաց դեռ լույսը չբացված: Մեկ, երկու օր չէ, այլ մշտապես»: Աշխարհ են վերադառնում, բայց այնտեղ էլ նրանց սրտով չէ: «Ես ի՞նչ պիտի անեմ այս հասարակության մեջ,- ասում են,- ինչպիսի՞ մարդու հետ պիտի ճակատագիրս կապեմ, եթե ամուսնանամ: Միայն հոգսեր են ու անհանգստություն»: Կրկին Սուրբ լեռ են վերադառնում, բայց մի փոքր այնտեղ ապրելով, կրկին ասում են. «Դժվար է»:

Այժմյան երիտասարդները նոր մեքենաների պես են, որոնց շարժիչներում յուղը խտացել է ցրտից: Այդ մեքենաները գործի գցելու համար յուղը պիտի տաքանա, այլապես ոչինչ չի ստացվի: Խեղճ պատանիներ: Նրանք իմ խուցն են գալիս՝ մեկ կամ երկուսը չէ, այլ շատերը, և հարցնում են. «Ի՞նչ անեմ, հա՛յր: Ժամանակս ինչո՞վ լցնեմ: Ձանձրանում եմ»: «Որևէ աշխատանք գտիր քեզ համար, եղբա՛յր իմ»,- ասում եմ, իսկ ի պատասխան՝ լսում. «Բանը դրանում չէ: Ես փող ունեմ: Աշխատանքն ինչի՞ս է պետք»: «Բայց Պողոս առաքյալը,- ասում եմ,- գրում է. «Ով չի ուզում աշխատել, թող հաց էլ չուտի» (Բ Թեսաղ. 3:10): Եթե նույնիսկ ուտելու համար փողի խնդիր չունես, պետք է աշխատես: Աշխատանքը մարդուն օգնում է իր շարժիչի յուղը տաքացնել: Աշխատանքն արվեստ է: Այն մարդուն ուրախություն է տալիս և առնում տանում է նրա հոգու ծանրությունն ու թախիծը: Ահա այսպես, շարմա՛ղ ընկեր: Մի աշխատանք գտիր, որը գոնե մի փոքր քեզ դուր կգա և սկսիր աշխատել: Փորձիր և կտեսնես [ինչպես ամեն ինչ կփոխվի]»:

Իսկ որոշ պատանիներ հոգնում են, բայց հոգնածությունը վերականգնում է նրանց ուժերը: Ինձ մոտ երիտասարդ տղաներ են գալիս, նստում են բակում և հոգնում՝ նստելուց: Իսկ ուրիշները մեծ նախանձախնդրությամբ անընդհատ հարցնում են. «Ինչո՞վ քեզ օգնենք: Ի՞նչ բերենք»: Ես երբեք ոչ մի օգնություն չեմ խնդրում: Երեկոյան, այցելուների հեռանալուց հետո վառում եմ լապտերն ու ամեն ինչ ինքս եմ անում՝ փայտ եմ բերում, ձմռանը երկու վառարաններն եմ վառում, կարգի եմ բերում տունն ու բակը: Այցելուներից շատերը իրենցից հետո անկարգություն են թողնում՝ աղբ են թողնում, իրենց կեղտոտ գուլպաներն են թողնում բակում: Մարդիկ ինձ բարակ գուլպաներ են ուղարկում, ես դրանք այցելուներին եմ բաժանում, նրանք հագնում են դրանք, իսկ իրենց կեղտոտ գուլպաները գցում են որտեղ պատահի: Ես անձեռոցիկ էլ եմ նրանց տալիս, որ դրանք մեջը փաթաթեն, բայց նրանք նախընտրում են այդպես գցել:

Ես կյանքում մարդկանցից երեք անգամ եմ ծառայություն խնդրել: Մի պատանու մի անգամ ասացի. «Կարիեսի** խանութից ինձ երկու տուփ լուցկի է անհրաժեշտ»: Ես չորս կրակայրիչ ունեի, բայց այդպես ասացի, որ նրան ուրախություն պատճառեմ: Նա շնչակտուր, ուրախ-ուրախ վազելով եկավ, բերեց ինձ այդ լուցկիները, և հոգնածությունը վերականգնեց նրա ուժերը, որովհետև նա համտեսեց այն ուրախությունը, որ զոհաբերությանն է հետևում: Իսկ մյուսն այդ ընթացքում մնացել էր տեղում նստած և հոգնել՝ նստելուց: Մարդիկ ձգտում են ուրախություն զգալ, բայց մարդը պետք է զոհաբերի իրեն, որպեսզի այն գա: Ուրախությունը զոհողությունից է ծնվում: Իսկական ուրախությունը ջանասիրությունից է առաջ գալիս: Իսկ եթե ջանասիրությունը մշակված է, ապա մարդը տոնում է, ուրախանում: Եսասիրությունը տառապանք է մարդու համար, նա հենց դրա մեջ է թաղվում մնում:

Մի անգամ երկու երիտասարդ սպա եկան Սուրբ լեռ և ինձ ասացին. «Մենք ուզում ենք վանական դառնալ»: «Իսկ ինչո՞ւ եք ուզում,- հարցրեցի ես,- երբվանի՞ց նման ցանկություն առաջացավ ձեզ մոտ»: «Հենց հիմա առաջացավ: Մենք էքսկուրսիայի եկանք Սուրբ լեռ և ահա այժմ մտածում ենք ընդմիշտ այստեղ մնալ: Այնտեղ՝ աշխարհում, ո՞վ գիտե, միգուցե նաև պատերազմ սկսվի»: «Դուք ամոթ չունեք,- ասում եմ,- «Միգուցե նաև պատերազմ սկսվի»: Եվ ինչպե՞ս կկարողանաք հեռանալ բանակից»: «Որևէ պատճառ կգտնենք»,- պատասխանում են: Եվ ի՞նչ պատճառ պիտի գտնեն: Իրենց հոգեկան հիվանդ կձևացնեն կամ էլի որևէ բան կմտածեն… Ասելու բան չկա, մի բան հաստատ կգտնեն… «Եթե դուք նման շարժառիթներով եք ուզում վանական դառնալ,- ասացի նրանց,- ապա արդեն իսկ սկզբից անհաջողության եք մատնված»: Իսկ ուրիշ մարդկանց վաղուց արդեն ոչինչ չի խանգարում ամուսնանալ, ընտանիք կազմել: Բայց նրանք ինձ մոտ են գալիս ու ասում. «Իսկ ինչո՞ւ ամուսնանամ: Մի՞թե այս դժվարին ժամանակներում ընտանիք կկազմես ու երեխաներ կդաստիարակես»: «Լավ,- ասում եմ,- մի՞թե հալածանքների ժամանակ կյանքը կանգ էր առնում: Ոչ ոք չէ՞ր աշխատում ու ամուսնանում: Միգուցե, ուղղակի ծուլանո՞ւմ ես ընտանիք կազմել»: «Ես ուզում եմ վանական դառնալ»,- պատասխանում է նա: «Ախր պատճառը քո ծուլությունն է: Մի՞թե քեզանից լավ վանական կստացվի»: Հասկանալի՞ է ձեզ համար: Եթե աղջիկն ուզում է միանձնուհի դառնալ այսպես մտածելով. «Իսկ ինչո՞ւ աշխարհում մնամ, ամուսնանամ, երեխաներ ունենամ: Գլխացավանք է, անհանգստություն: Ավելի լավ է մենաստան գնամ: Կանեմ այն, ինչ ինձ կասեն, ոչ մի պատասխանատվություն չկա, իսկ եթե կհանդիմանեն ինձ, ապա գլուխս ցած կկախեմ: Հապա փորձիր աշխարհում քո տունը ստեղծել: Իսկ մենաստանում ամեն անհրաժեշտ բանը կլինի, առանձին խուց, պատրաստի կերակուր և այլն…»: Այսպիսով, եթե աղջիկն այս կերպ է մտածում, ապա թող իմանա, որ սկզբից ևեթ չի հաջողել: Դա ձեզ տարօրինա՞կ է թվում: Մի՛ զարմացեք, իսկապես նման մարդիկ կան: Իմացե՛ք, ջանասեր մարդն ամենուր հաջողում է: Ընտանիքատեր ջանասեր մարդը վանականության մեջ էլ կհաջողեր, իսկ ջանասեր վանականը, եթե ընտանեկան կյանքն ընտրեր, նույնպես կհաջողեր:

Մի պատանի որպես միաբան ընդունվեց վանք, բայց հրաժարվում էր ձեռնադրությունից: «Որդյա՛կ, ինչո՞ւ ես վանականությունից խուսափում»,- հարցրեցի նրան: «Որովհետև,- պատասխանեց,- վանականի կնգուղն ինձ զինվորական սաղավարտ է հիշեցնում»: Դու միայն լսիր: Նա չէր ուզում վանական դառնալ, որպեսզի վանականի կնգուղ չդնի: Սաղավարտ էր նրան հիշեցնում: Իսկ նա երբևէ այդ սաղավարտը հագած կա՞ր: Եթե նույնիսկ հագել էր, ապա մի քանի անգամ ընդամենը՝ բանակում զինավարժությունների ժամանակ, և դա էլ դեռ հարցական էր: Էլ որտեղի՜ց վառոդի հոտը շնչի պատերազմի ժամանակ: Տեսեք-տեսեք, սաղավարտ էր նրան հիշեցնում: Լսո՞ւմ ես ինչ է կատարվում: Նա ի՞նչ էր մոռացել վանականության մեջ: Ասա՛ ինձ, խնդրեմ, ի՞նչ վանական դուրս կգա այն մարդուց, եթե նա վանական կյանքն այդ կերպ է սկսում: Ի վերջո այդ դժբախտին ինչ-որ տեղ ձեռնադրեցին, բայց հաստ կնգուղ նա այդպես էլ չդրեց:

Իսկ մեկ այլ անգամ երկու երիտասարդ եկան իմ խուց և երկուսն էլ համարյա մինչև գոտկատեղը հասնող մազերով: Ուզում էի նրանց բաշերը կտրել, բայց նրանք չէին համաձայնվում: Ես ինչ որ տեղ էի շտապում, այդ պատճառով էլ չէի կարող երկար զրույցներ վարել, միայն հյուրասիրեցի նրանց: Իսկ իմ բակում մի կատու էր զբոսնում: Տեսնում է նրան այդ երկարամազերից մեկը և հարցնում. «Իսկ կարելի՞ է ես կատվին վերցնեմ»: «Վերցրու»,- ասում եմ: Նա վերցրեց կատվին և ինձ մոտից Իվերոնի մենաստան գնացին՝ ոտքով մեկ ժամվա ճանապարհ է: Անձրև եկավ, նա կատվին գրկած հասավ մենաստան, բարձրացավ հյուրատուն և խնդրեց գիշերելու տեղ տալ իրեն: «Կատուների հետ չի կարելի»,- պատասխանեցին նրան, և նա մնաց փողոցում՝ անձրևի տակ նստած: Ողջ գիշեր: Եթե նրան բանակում մեկ ժամով ուղարկեին պահակատեղի, ապա նա կպատասխաներ. «Օ՜, ո՛չ, չեմ կարող»: Իսկ կատվի հետ ողջ գիշեր փողոցում նստել՝ խնդրեմ, կարող է…

Իսկ մեկին էլ բանակ տարան, բայց նա փախավ ու Սուրբ լեռ եկավ: Իմ խուց եկավ ու ասաց. «Ուզում եմ վանական դառնալ»: «Վերադարձի՛ր բանակ,- ասում եմ,- ժամկետդ ծառայիր»: «Բանակը,- ասում է,- հայրական տուն չէ քեզ համար»: «Շատ շնորհակալություն, կտրի՛ճ տղա,- ասում եմ,- որ ասացիր ինձ այդ մասին: Ահա, թե ինչ է պարզվում: Առաջ ես նույնիսկ չէի էլ կռահում դրա մասին: Հիմա ուրիշներին էլ կասեմ այդ մասին»: Իսկ պատանու հարազատներն այդ ողջ ընթացքում նրան էին փնտրում: Մի քանի օր անց նա կրկին իմ խուցն եկավ: Կրկնազատիկն էր, վաղ առավոտ: «Դու ինձ պետք ես»,- ասում է նա: «Ի՞նչ ես ուզում,- հարցնում եմ,- Պատարագի ժամանակ որտե՞ղ էիր»: «Ոչ մի տեղ»,- պատասխանում է: «Այսօր Նոր Կիրակին է,- ասում եմ,- վանքերում հսկում կար, իսկ դու ոչ մի տեղ չե՞ս գնացել: Եվ ուզում ես վանակա՞ն դառնալ: Որտե՞ղ ես եղել»: «Ես,- ասում է,- հյուրանոցում եմ գիշերել: Այնտեղ հանգիստ է, լուռ, վանքերում ողջ գիշեր այնպիսի՜ աղմուկ է»: «Եվ այժմ ի՞նչ ես մտադիր անել»,- հարցնում եմ: «Ես,- ասում է,- մտածում եմ Սինա գնալ, որովհետև ես խստակյաց կյանքի եմ ձգտում»: «Դե,-ասում եմ,- մի փոքր սպասիր»: Մտնում եմ խուցս, վերցնում եմ զատկական կուլիչը, որ ինչ որ մեկն էր ինձ համար բերել, և կրկին նրա մոտ եմ դուրս գալիս: «Ահա,- ասում եմ,- վերցրո՛ւ: Այս կուլիչը շատ փափուկ է, հենց այն խիստ կյանքի համար է, որին ձգտում ես: Վերցրո՛ւ ու գնա»: Այսպիսին է այժմյան երիտասարդությունը: Իրենք էլ չգիտեն, թե ինչ են ուզում: Փոքր նեղության անգամ չեն կարող դիմանալ: Դրանից հետո ինչպե՞ս կարող են զոհաբերել իրենց:

Հիշում եմ, եթե բանակում անհրաժեշտություն էր առաջանում որևէ վտանգավոր հանձնարարություն կատարել, միայն լսվում էր. «Պարո՛ն հրամանատար, ես կգնամ նրա փոխարեն: Չէ որ նա ընտանիք ունի, եթե նրան սպանեն, ապա երեխաները փողոցում կմնան»: Զինվորները հրամանատարին խնդրում էին ուրիշի փոխարեն վտանգավոր հանձնարարության գնալ, առաջնագիծ: Նրանք ուրախանում էին, որ իրենց կսպանեն, բայց որևէ ընտանիքի գլուխ կենդանի կմնա, և նրա երեխաները չեն որբանա: Իսկ ա՞յժմ: Մի՞թե որևէ տեղ կհանդիպես, որ մարդն այդպիսի անձնազոհության գնա: Նույնիսկ եթե հանդիպես, ապա չափազանց հազվադեպ: Հիշում եմ մենք մի անգամ առանց ջրի մնացինք: Հրամանատարը քարտեզի վրա ոչ հեռու գտնվող մի տեղ գտավ, որտեղ ջուր կար: Բայց այնտեղ ապստամբներն էին ամրացել: Այնժամ նա ասաց. «Այստեղից ոչ հեռու ջուր կա, բայց շատ վտանգավոր է այնտեղ գնալ և լույս վառել էլ չի կարելի: Ո՞վ հանձն կառնի գնալ և մի քանի տափաշիշ լցնել»: Ոտքի է ցատկում մի զինվոր. «Ես կգնամ, պարո՛ն հրամանատար», մեկ ուրիշն է ոտքի ցատկում. «Ե՛ս», նրանից հետո՝ երրորդը: Այսինքն բոլորն էլ պատրաստակամություն հայտնեցին գնալ: Դրսում անթափանց խավար է, սարսափելի է առանց լույսի, մարմնովդ սարսուռ է անցնում: Հրամանատարը նույնիսկ շփոթվեց. «Ախր դուք բոլորդ չեք կարող գնալ»: Ուզում եմ ասել, որ ոչ ոք իր մասին չէր մտածում: Մեզանից և ոչ ոք չփորձեց իր համար պատրվակ փնտրել, օրինակ. «Պարո՛ն հրամանատար, ոտքս ցավում է», կամ «գլուխս է ցավում», կամ «հոգնած եմ»: Բոլորս ուզում էինք ջուր բերելու գնալ, և ուշադրություն չէինք դարձնում, որ մեր կյանքը վտանգի է ենթարկվում:

Այժմյան ոգին գաղջ ոգի է: Արիությունը, անձնազոհությունն իսպառ բացակայում են: Այժմյան թերարժեք տրամաբանությամբ մարդիկ ամեն ինչ չափման մեկ այլ համակարգ են տեղափոխել: Եվ տեսնո՞ւմ ես, թե բանն ինչում է՝ առաջ մարդիկ ինքնակամ էին բանակ գնում, իսկ այժմ չցանկանալով ծառայել՝ տեղեկանք են ձեռք բերում, իբրև թե հոգեկան հիվանդ են: Ողջ ուժերը ներդնում են բանակ չգնալու համար: Մի՞թե առաջ նման բան կար: Մեզ մոտ բանակում մի լեյտենանտիկ կար՝ ընդամենը քսաներեք տարեկան, բայց ի՜նչ կտրիճ էր: Մի անգամ նրա հայրը, որ պաշտոնաթող սպա էր, զանգահարեց նրան և ասաց, որ մտադիր է ինչ-որ մեկին խնդրել, որպեսզի նրան թիկունք տեղափոխեն առաջնագծից: Ինչպե՜ս էր բղավում լեյտենանտը, երբ նա ասաց այդ մասին: «Ինչպե՞ս չես ամաչում, հա՛յր, որ նման բաներ ես ասում: Այդ պորտաբույծներն են թիկունքում նստելով ազատվում»: Այդ մարդու մեջ անկեղծություն, ազնվություն և այնքան բացառիկ քաջություն կար, որ նույնիսկ սահմաններն էր անցնում՝ նա բոլորից առաջ էր հարձակման վազում: Նրա շինելն ամբողջությամբ ծակծկված էր փամփուշտներից, բայց չնայած դրան՝ նա ողջ մնաց: Իսկ զորացրվելուց հետո այդ շինելը, որպես հիշատակ, իր հետ վերցրեց:

 

* Նախկինում Հունաստանում դիմորդները կարող էին միանգամից մի քանի ֆակուլտետների համար ընդունելության քննություններ հանձնել: Այժմ՝ միայն մեկի:

** Կարիես – Սուրբ Աթոս լեռան ադմինիստրատիվ կենտրոն, որտեղ տեղակայված են Սուրբ լեռան կառավարման կենտրոնական գործադիր մարմինը, նահանգապետարանը, ոստիկանությունը, փոստային բաժանմունքը, խանութները և այլն:

 

 

Հայր Պաիսիոս Աթոսացու «Ցավով և սիրով՝ ժամանակակից մարդու մասին» գրքից

Ռուսերենից թարգմանությունը՝ Էմիլիա Ապիցարյանի

 

20.10.17
ԲաԺանորդագրվել
Ընթերցել նաև
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․