Գրքեր

Այդ ոչինչ, որ ողջ մթնոլորտն աղտոտել են, ոսկորներն են նրանց խանգարում

- Հա՛յր, ասում են պատրաստվում են ննջեցյալների դիակներն այրել` «հիգիենայի պահպանման և հողատարածքների տնտեսման նկատառումներով»:

- Հիգիենայի պահպանման համա՞ր: Մի դրա՜նց տեսեք: Եվ չե՞ն ամաչում, որ այդպես են խոսում: Որ ողջ մթնոլորտն աղտոտել են, այդ ոչինչ, ոսկորներն են նրանց խանգարում: Բայց չէ՞ որ, ամեն ինչից զատ, դրանք նաև լվացվում, մաքրվում են: Իսկ «հողատարածքների տնտեսման» համար, մի՞թե ողջ Հունաստանում՝ իր բոլոր անտառներով հանդերձ, հնարավոր չէ տեղ հատկացնել գերեզմանոցի համար: Մի համալսարանի պրոֆեսորի «մի քանի քաղցր խոսք» ասացի այդ ամենի վերաբերյալ: Աղբի համար այդքան տեղ գտնում են, իսկ սուրբ աճյունների համար՝ ո՞չ: Ինչ է, հողի դեֆիցի՞տ է: Իսկ որքան սրբերի մասունքներ կարող են գերեզմանոցներում լինել, այդ մասին չե՞ն մտածել:

Եվրոպայում դիակներն այրում են ոչ այն պատճառով, որ թաղելու տեղ չկա, այլ, որովհետև դիակիզումն առաջընթաց են համարում: Մի փոքր պուրակ կտրելու և ննջեցյալների համար տեղ ազատելու փոխարեն, ավելի շուտ հենց նրանցից տեղը կազատեն՝ այրելով ու մոխրի վերածելով նրանց: Հետո այդ մոխիրը մի փոքրիկ տուփի մեջ են լցնում ու դա առաջընթաց համարում: Մահացածներին այրում են, քանի որ ժխտողականները ցանկանում են ամեն ինչ քայքայել, ներառյալ՝ մարդուն: Նրանք ցանկանում են այնպես անել, որ ոչինչ չմնա, ինչը մարդուն իր ծնողների, պապերի ու նախնիների կյանքի մասին կհիշեցնի: Նրանք ցանկանում են մարդկանց Ավանդությունից կտրել, ստիպել մոռանալ մյուս կյանքի մասին և կապվել այս կյանքին:

- Հա՛յր, բայց ասում են, որ Աթենքի որոշ վարչական շրջաններում նման խնդիր է ծագել, մահացածներին թաղելու տեղ չկա:

- Ախր այդքան դատարկ տարածքներ են կորչում: Մի՞թե հնարավոր չէ մի փոքր հողատարածք գտնել: Աթենքի շրջակայքում այդքան ամայի տարածություններ կան: Եվ ես կառավարության անդամներ գիտեմ, որոնք Աթենքի արվարձաններում մեծ հողակտորներ ունեն: Ինչ է, չե՞ն կարող գերեզմանոց կառուցել: Բացի այդ, Աթենքի բնակչության մեծ մասը ծնունդով այլ մարզերից են: Ինչո՞ւ ննջեցյալներին իրենց հայրենի գյուղերն ու քաղաքները չեն տանում թաղելու: Թող յուրաքանչյուրին իր ծծնդավայրը տանեն: Այնտեղ, մարզերում, թաղման ծախսերը մեծ չեն, հարկավոր է միայն դիակը տեղափոխելու համար վճարել: Թող հայտարարեն, որ նրանք, ովքեր վերջին տարիներին են Աթենք տեղափոխվել, մահվանից հետո պետք է թաղվեն այնտեղ, որտեղից եկել են: Այդպես ավելի լավ կլինի: Իսկ այն ընտանիքներին, որ երեք սերդից ավելի են մայրաքաղաքում բնակվում, պետք է քաղաքում տեղ հատկացնեն: Երբ թաղումից երեք տարի անց աճյունը գերեզմանից հանեն, թող ավելի խորը ընդհանուր գերեզմաններում դնեն: Մի՞թե դժվար է: Տես, թե ածուխ հանելու համար մարդիկ որքան խորն են հողը փորում: Թող աճյունների համար էլ մի մեծ պահոց սարքեն ու այնտեղ պահեն:

Հարգանքը բոլորովին կորել է: Միայն տես, թե ինչ է այժմ կատարվում: Զավակները սեփական ծնողներին ծերանոց են տանում: Իսկ հնում նույնիսկ ծեր ցուլերի մասին էին հոգ տանում, չէին մորթում նրանց, ասում էին. «Ախր սրանք մեզ կերակրողներն են»: Իսկ ննջեցյալներին ինչպե՜ս էին հարգում: Հիշում եմ, թե պատերազմի ժամանակ ինչպիսի վտանգի էին ենթարկվում, երբ գնում էին մահացածների դիակները թաղելու: Պարզ է, որ հոգևորականը պարտավոր էր գնալ: Բայց զինվորներն էլ էին նրա հետ գնում՝ իրենց զոհված ընկերների մարմինները ձնակույտերի, սառույցների ու գնդակների տարափի միջով տանելու: 1945թ. քաղաքացիական պատերազմի ժամանակ, բանակ զորակոչվելուց առաջ, մեր եկեղեցու պահակին օգնում էի սպանվածների մարմինները հավաքել ու թաղել: Առաջինը հոգևորականն էր գնում՝ բուրվառը ձեռքին: Հենց արկի սուլոց էինք լսում՝ ընկնում էինք գետնին: Հետո վեր էինք կենում: Հետո կրկին արկի սուլոց ու կրկին՝ գետնին: Հետո, երբ արդեն զինվոր էի, ոտաբոբիկ նստել էինք ձների մեջ ու մեզ ասացին, որ ցանկացողները կարող են գնալ ու զոհվածների կոշիկները հանել: Ոչ ոք նույնիսկ տեղից չշարժվեց: Է՜հ, անցան այն բարի ժամանակները:

Չարիքն այն է, որ իշխանություն ունեցողները լռում են ու համաձայնում այն ամենի հետ, ինչ կատարվում է: Այն ժամանակ, երբ ննջեցյալների հետ կապված այս խնդիրը ծագեց, Եկեղեցին պետք է որոշակի դիրք գրավեր ու իր տեսակետն արտահայտեր, որպեսզի խնդիրը լուծվեր, որովհետև (իր լռությամբ) Եկեղեցին այս աշխարհի մարդկանց հնարավորություն է տալիս հոգևորին խառնվել ու մտքներին եկածն ասել: Իսկ դա անպատվություն է: Եվ ինչպե՞ս ներկա աշխարհն Աստծո օրհնությունն ունենա: Այս ո՜ւր ենք հասել: Աստիճանաբար ուզում են մարդուն իր արժանիքներից զրկել: Է՜հ, բայց ննջեցյալների համար նույնիսկ ավելի շատ տեղ կա, քան բավարար է:

 

 

Հայր Պաիսիոս Աթոսացու «Ցավով և սիրով՝ ժամանակակից մարդու մասին» գրքից

Ռուսերենից թարգմանությունը՝ Էմիլիա Ապիցարյանի

04.08.16
ԲաԺանորդագրվել
Ընթերցել նաև
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․