Գրքեր

Աստվածաշունչը և մյուս գրքերը

Եղ­բայր­նե՛ր, ձեզ հա­մար այս բա­նը օ­րի­նակ բե­րե­ցի իմ ան­ձով և Ա­պո­ղո­սի ան­ձով, որ­պես­զի մեզ­նից սո­վո­րեք ա­վե­լի բան չի­մա­նալ, քան ինչ որ կա Գրվածք­նե­րում, որ­պես­զի ոչ մի մարդ, ա­վե­լի քան ըն­կե­րը, չգո­ռո­զա­նա ըն­կե­րոջ վրա (Ա Կորնթ. Դ 6)։

Թող ոչ ոք, բա­ցի Աստ­վա­ծա­շունչ գրքե­րից, բնավ որևէ բան չկար­դա: Ին­չի՞ հա­մար է պետք Սուրբ Հո­գու փո­խա­րեն պիղծ հո­գով լցվել: Ո­րով­հետև ով ինչ խոս­քի մեջ որ վարժ­վում է, դրա հո­գին էլ ըն­դու­նում է, թեև այդ բա­նում նա վտանգ չի տես­նում, ինչ­պես որ տես­նում են փոր­ձա­ռու­նե­րը (ս. Բար­սեղ Կե­սա­րա­ցի):

Նախ­նի­նե­րի օ­րենք­ներն ամ­բող­ջությամբ պա­հենք. չփոր­ձենք լու­ծա­րել Աստ­ծու օ­րենք­նե­րը և հաս­տա­տել մեր ա­վան­դությու­նը... Ե­րու­սա­ղե­մի՛ ա­վե­տա­րա­նիչ­ներ, բարձ­րաց­րե՛ք ­ձեր ձայ­նե­րը, մի՛ վա­խե­ցեք ա­վան­դություն­նե­րից (ս. Ներ­սես Լամբ­րո­նա­ցի):

Գի­տե­լիք ձեռք բե­րե­լու հա­մար կար­դա­լը մի բան է, իսկ խրա­տի հա­մար կար­դա­լը` մեկ այլ բան: Ա­ռա­ջին դեպ­քում շատ է ըն­թերց­վում, իսկ երկ­րորդ դեպ­քում շատ ըն­թեր­ցել պետք չէ. հենց որ կար­դա­ցա­ծից ինչ-որ բան ընկ­նում է սրտիդ մեջ, կա՛նգ­ առ և մտա­ծի՛ր` փոր­ձե­լով նաև պար­զել և ա­վե­լի խո­րաց­նել այդ միտ­քը սրտիդ մեջ: Սա նույնն է, ինչ այն դարձ­նել Աստ­ծու մա­սին խո­կա­լու ա­ռար­կա: Այս ե­ղա­նա­կով կսնու­ցեք և կա­ճեց­նեք ձեր հո­գին, ոչ թե պար­կի պես կլցնեք այն (ս. Ֆեո­ֆան Զատ­վոր­նիկ):

Ա­վե­տա­րա­նը տար­բեր է այլ գրքե­րից, ո­րով­հետև կրթում է սիրտն ու հո­գին: Կա­թից ա­վե­լի սննդա­րար կե­րա­կուր է այն, Գող­գո­թա­յի խա­չի փե­թա­կի մեջ պատ­րաստ­ված մեղրն է` իբրև նոր մա­նա­նա (Խրիմ­յան Հայ­րիկ):

Ա­վե­տա­րանն այն Գիրքն է, ո­րից ա­վե­լի բարձր մտա­վո­րա­կան ար­տադ­րություն լույս ե­կած չէ (Մա­ղա­քիա արք. Օր­ման­յան):

Այստեղ է փիլիսոփայությունը, քանզի ա­մեն կեցության պատճառները Արարիչ Աստ­ծու մեջ են: Այստեղ է բարոյագիտությունը, որովհետև լավ և ազնիվ կյանքը ամբողջանում է այն ժամանակ, երբ սիրում են այն, ինչ հարկ է սիրել, այսինքն` Աստծուն և մերձավորին, և այնպես, ինչպես հարկ է սիրել: Այստեղ է տրամաբանությունը, քանզի բա­նական հո­գու ճշմարտությունն ու լույսը Աստվածն է: Այստեղ է նաև առավել գովելի պե­տա­կան բարօրությունը, քանզի պետությունը լա­վա­գույնս պահպանվում է հավատի և կայուն համաձայնության հիմքով ու միությամբ, ընդ որում սիրո նպատակը համընդհանուր բարիքն է, իսկ վսեմագույն և ճշմարտագույն բարիքը Աստվածն է: Եվ արդեն այս դարում ոմանք ապացուցել են, որ բոլոր փիլիսոփայական գիտությունների և արվեստների հիմքը ավելի շատ Ս. Գրքում է, քան որևէ այլ տեղ: Սուրբ Հոգու տեսչությունը պարզապես զարմանք է հա­րուցում. ճիշտ է, Նա ամենից առաջ ձգտում է լուսավորել անտեսանելին ու հավիտենականը, բայց և միաժամանակ տեղ-տեղ բացահայտում է բնականի և արհեստականի հիմքերը՝ առաջ­նորդելով յուրաքանչյուր խոհեմ խորհուրդ և արարք: Հեթանոս փիլիսոփաների մոտ հազիվ թե հանդիպի այս ամենի ստվերը (Օգոստինոս Երանելի):

Եղ­բայր­նե՛ր, սրտի լսե­լի­քով որ­սա­ցե՛ք Փրկ­չի յու­րա­քանչ­յուր ա­վե­տա­րա­նա­կան խոս­քը և պա­հե՛ք սր­տում. դա մարդ­կա­յին խոսք չէ, ո­րը հա­ճախ լի­նում է սուտ, դա­տարկ, ան­զոր և մո­լո­րեց­նող, այլ Աստ­ծու խոսք է, ճշմար­տության խոսք, ա­մե­նա­զոր խոսք: Տի­րոջ յու­րա­քանչ­յուր խոս­քը կյանք է մեզ հա­մար, և Փրկչի շուր­թե­րով աս­ված բո­լոր խոս­քե­րը կկա­տար­վեն մինչև վեր­ջին հով­տը*. ո­չինչ չի անց­նի:

Կար­դա­լով աշ­խար­հիկ ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­­ներ, ամ­սագ­րեր ու թեր­թեր` դու հե­տաքրքր­վում ես ար­տա­քին աշ­խար­հի ի­րա­դար­ձություն­նե­րով: Մի՛ ան­տե­սիր նե­րաշ­խարհդ ու հո­գիդ. նա ա­վե­լի մոտ է քեզ ու ա­վե­լի թանկ: Ա­մե­նից շատ ու ա­մե­նից հա­ճախ ըն­թեր­ցիր Ա­վե­տա­րանն ու սուրբ հայ­րե­րի գրվածք­նե­րը, քան­զի քրիս­տոն­յա­յի հա­մար Աստ­վա­ծա­շունչ Գրքեր չըն­թեր­ցե­լը մեղք է (ս. Իոան Կրոնշ­տադտս­կի):

Անհ­րա­ժեշտ է նշել, որ կրո­նին նվիր­ված բո­լոր գրքե­րը չեն, որ նույն նշա­նա­կությունն ու­նեն քրիս­տոն­յա­յի հո­գու և կյան­քի նպա­տա­կի հա­մար, որն է Սուրբ Հո­գու ստա­ցու­մը: Կա­րե­լի է մտքե­րով սնել գի­տակ­ցությու­նը ա­ռանց սրտի զգաց­մունք­նե­րին դիպ­չե­լու, սա­կայն այդ այն­քան էլ օգ­տա­կար չէ քրիս­տոն­յա­յի հա­մար սիր­տը կրքե­րից ու մո­լություն­նե­րից մաք­րա­գոր­ծե­լու և սրտում քրիս­տո­նեա­կան ա­ռա­քի­նություն­ներ հաս­տա­տե­լու ա­ռու­մով:

Հարկ է հի­շել Պո­ղոս ա­ռաք­յա­լի խոս­քե­րը. «Գի­տությու­նը հպար­տաց­նում է, բայց սե­րը` հաս­տա­տում» (Ա Կորնթ. Ը 1):

Սրտի նշա­նա­կությու­նը մո­ռա­ցող և աստ­վա­ծա­բա­նա­կան հա­րուստ ու բազ­մա­կող­մա­նի գի­տե­լիք­ներ ձեռք բե­րել տեն­չա­ցող քրիս­տոն­յա­նե­րին պետք է զգու­շաց­նել, որ այս­տեղ զուտ մտա­հա­յե­ցո­ղա­կան կյան­քի վտանգ կա: Վար­դա­պետ Սոֆ­րո­նին ծեր Սի­լո­ւա­նի մա­սին իր գրքում քրիս­տոն­յա­յի հո­գու հա­մար հա­ճախ ա­մուլ այս աշ­խա­տան­քի մա­սին ա­սում է. «Խո­րա­գի­տակ աստ­վա­ծա­բա­նը ծե­րի գրվածք­նե­րի մա­սին թերևս­ ա­սի. «Ես այս­տեղ աստ­վա­ծա­բա­նա­կան մտքե­րի հարս­տություն չեմ տես­նում, ինչ­պես նաև` դա­վա­նա­բա­նա­կան ի­մա­ցություն»: Նա այդ­պես կար­տա­հայտ­վի այն պատ­ճա­ռով, որ նրա ո­գե­ղի­նությու­նը պատ­կա­նում է հոգևոր կյան­քի այլ անդաստանի»:

Աստ­վա­ծա­բան ռա­ցիո­նա­լիս­տը զբաղ­ված է բա­զում խնդիր­նե­րով և փոր­ձում է դրանց լու­ծու­մը գտնել բա­նա­կան մտա­հա­յե­ցո­ղության ո­լոր­տում: Նրա ի­րա­կան հոգևոր փոր­ձա­ռությու­նը մեծ չէ. այն բա­նա­կա­նության ո­լոր­տից է, ոչ թե` Աստ­ծու հետ կեն­դա­նի հա­ղոր­դակ­ցությու­նից:

Իր լայն գի­տա­կան է­րու­դի­ցիան և խոր մտա­ծա­կան փոր­ձա­ռությու­նը նա հա­մա­րում է հոգևոր հարս­տություն և այն­քան բարձր է դա­սում, որ ա­մեն մի ու­րիշ փոր­ձա­ռություն նրա աչ­քում մղվում է երկ­րորդ պլան:

Աստ­ծու հետ հա­ղոր­դակ­ցություն փնտրող, Աստ­ծով ապ­րող ի­րա­պես հոգևոր մար­դու հա­մար ակն­հայտ է ռա­ցիո­նա­լիս­տի հրա­պու­րան­քի միամ­տությու­նը: Նա ինչ-որ ա­ռու­մով տա­րա­կու­սում է, չի հաս­կա­նում, թե ինչ­պես խե­լա­ցի մար­դը կա­րող է բա­վա­րար­վել սե­փա­կան ան­հիմն կռա­հում­նե­րով և վե­րա­ցա­կան կա­ռույց­նե­րով:

Այս­տեղ անհ­րա­ժեշտ է հի­շել նաև այն, թե որ­քան խիստ էր ար­տա­հայտ­վում ծեր Վար­սա­նո­վի Օպ­տինս­կին այն աստ­վա­ծա­բա­նա­կան գի­տություն­նե­րի մա­սին, ո­րոնք դա­սա­վանդ­վում էին իր ժա­մա­նա­կի (XX դ. սկզբի) ճե­մա­րան­նե­րում և հոգևոր ա­կա­դե­միա­նե­րում: Նա ա­սում էր. «Հո­գո՛վ­ ըն­թա­ցեք, տե­սե՛ք, թե ճե­մա­րան­նե­րում ու հոգևոր ա­կա­դե­միա­նե­րում ի՜նչ­ ան­հա­վա­տություն, նի­հի­լիզմ ու մե­ռե­լություն կա. և այս ա­մե­նը ա­ռանց զգաց­մուն­քի ու հաս­կա­նա­լու ան­գիր ա­նե­լու պատ­ճա­ռով է: Սա­նի հա­մար տա­րօ­րի­նակ է, ան­հաս­կա­նա­լի է միայ­նակ ե­կե­ղե­ցի գնա­լը, մի անկ­յու­նում կանգ­նե­լը, լաց լի­նե­լը, խան­դա­ղատ­վե­լը. այդ ա­մե­նը խորթ է նրան» (Նի­կոն Օպ­տինս­կի):

 

* Հովտ, նշանախեց` եբրայերենի փոքրագույն նշանագիրը: Փխբ.` կետ, նշան:

 

Գրիգոր Դարբինյան

«Ինչպես կարդալ Աստվածաշունչը» գրքից

 

04.05.23
ԲաԺանորդագրվել
Ընթերցել նաև
Օրհնությամբ ՝ ԱՀԹ Առաջնորդական Փոխանորդ Տ․ Նավասարդ Արքեպիսկոպոս Կճոյանի
Կայքի պատասխանատու՝ Տեր Գրիգոր քահանա Գրիգորյան
Կայքի հովանավոր՝ Անդրանիկ Բաբոյան
Web page developer A. Grigoryan
Բոլոր իրավունքները պաշտպանված են Զորավոր Սուրբ Աստվածածին եկեղեցի 2014թ․